Visuele marketing: van praatjes naar plaatjes

Visuele marketing van praatjes naar plaatjes

Zet je verhaal kracht bij

Het gebruik van beeld wordt meer en meer een cruciale factor in marketing. Natuurlijk is tekst nog steeds belangrijk, maar afbeeldingen in alle soorten en maten versterken het effect van je tekst. Dat komt mede door de opkomst van social media waar afbeeldingen regeren en waardoor we steeds meer op beeld gericht raken. Kijk maar naar de volgende gegevens:

  • Een tweet met een foto krijgt 50% vaker een klik op de bijgevoegde link dan een tweet zonder foto.
  • Zoekresultaten in Google worden (gemiddeld) 1,5 keer vaker aangeklikt als de afbeelding van de auteur van het bericht erbij staat.
  • Op Facebook zijn de inspirerende afbeeldingen met teksten en quotes enorm succesvol.
  • YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine.
  • Pinterest en Instagram hebben een explosieve groei doorgemaakt.
  • Je verhaal wordt met beeld veel beter onthouden.

Eigenlijk wisten we natuurlijk al lang dat elke boodschap met beeld effectiever is dan zonder beeld. Met visuele marketing (kleur, foto’s, cartoons, video’s en infographics) kun je extra sfeer en lading toevoegen en veel meer effect realiseren. Toch komt beeld bij veel marketingacties nog op het tweede plan. Terwijl je het ook anders aan kunt pakken; dat is slechts een kwestie van een nieuwe aanpak aanleren.

7 Voorbeelden van visuele marketing.

1. Neem je website onder de loep

Wat wil je met je website uitstralen? Professionaliteit, menselijkheid, humor, service of wellicht een heel andere emotie? Kijk nog eens naar de beelden die je nu gebruikt. Ondersteunen die je intentie of kan het beter? Er zijn tal van websites waar je beeldmateriaal kunt aanschaffen voor weinig geld, waarmee je je website enorm kunt oppeppen.

2. Zet beeld in op social media

Zit je met je bedrijf op Facebook? Maak dan 1 of 2 keer per week een update waarin het beeld centraal staat. Bijvoorbeeld met een quote of tip. Of laat iets zien dat rechtstreeks met je werk te maken heeft. Barbier Schorem is daar een meester in. Twitter je, wen je dan aan om een foto te gebruiken bij tweets die traffic naar je site moeten genereren. Ook bij statusupdates op LinkedIn speelt beeld een steeds grotere rol.

3. To stockfoto or not to stockfoto

Wees voorzichtig met stockfoto’s waarop mensen voorkomen. Het zijn helaas al te vaak ‘plastic’ ogende mensen en als het om een groepje gaat, zul je zien dat de samenstelling op zijn Amerikaans verantwoord is: iemand met Latijns-Amerikaanse achtergrond, iemand met Aziatische achtergrond, een African American plus een Europees type. En natuurlijk een mix van mannen en vrouwen. Een regelrechte ramp zijn foto’s op de contactpagina van websites die een dame of heer van een stockfoto leverancier laten zien of een zogenaamde vergadering van het team. De namaak druipt er van af. Doe dat anders en laat een paar goede foto’s maken van jezelf en je collega’s. Maar meer symbolische en inspirerende foto’s kun je vrij goed van een stockfoto leverancier betrekken. Ga je op een stockfoto site winkelen, kies dan alleen niet voor de foto’s met een groot aantal downloads. Die kom je straks geheid op meer plekken tegen.

4. Je visitekaartje. Kan het sprekender?

Doorsnee visitekaartjes met alleen je naam en contactgegevens zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Het is een gemiste kans om er niet meer mee te doen, want er kan zoveel en het kost zo weinig. Een visueel visitekaartje is bovendien direct aanleiding tot een kort gesprek, waardoor de ander de ontmoeting veel beter onthoudt. Voorzie de achterzijde van je kaartje eens van een mooie afbeelding of van een quote die weergeeft waar jij voor staat. Maak verschillende versies en laat je gesprekspartner kiezen welke hem of haar het meest aanspreekt. Laat een representatieve foto van jezelf plaatsen, zodat de ontvanger je ook veel later nog voor de geest weet te halen. Mogelijkheden genoeg.

5. Pas je omslagfoto’s op social media af en toe aan

Niemand die zegt dat de omslagfoto die je twee jaar geleden op je Facebook pagina of je Twitter profiel zette, niet regelmatig kunt vervangen. Sterker nog: het is slim om je omslagfoto regelmatig te vervangen. Bijvoorbeeld omdat je een nieuw product of dienst lanceert en dat in tekst in de foto aangeeft. Of omdat je ander nieuws te melden hebt, zoals een actie. Bedenk dat een nieuwe omslagfoto op Facebook gedeeld wordt met je fans en je zo veel mensen op een niet te promotionele manier informeert.

6. Beeld in je winkel of bedrijf

Als je over een fysieke locatie beschikt waar klanten komen, kun je niet zonder visuele producties die je regelmatig aanpast. Bijvoorbeeld voor een (week)aanbieding. Of een kleine poster waarmee je mensen vraagt je te volgen op Facebook, Pinterest of ergens anders. Of ze uitnodigt om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Natuurlijk doe je dat niet alleen met tekst. Maak bijvoorbeeld een impressie van je Facebook pagina zodat mensen zien wat daar gebeurt. Laat een van je Pinterest borden zien. Maak een mooie afbeelding van een recente nieuwsbrief. Het zijn verleidingstactieken waarmee je klanten op je fysieke locatie uitnodigt om contact te houden nadat ze je winkel of bedrijf hebben verlaten.

7. Slideshare

Slideshare is een vrij onbekend sociaal platform dat vooral zakelijk gebruikt wordt. Hier plaats je presentaties, bijvoorbeeld in de vorm van een PowerPoint of Prezi. De presentaties op Slideshare worden ook goed gevonden in Google en je kunt ze bovendien embedden op je website waardoor een slideshow ontstaat. Met een slideshow kun je in een paar slides vaak duidelijk maken waarvoor je anders 1000 woorden nodig hebt. MITS je dit doet met veel beeld, kleur en met relatief weinig tekst.
Zo bevat onderstaande Slideshare een samenvatting van dit artikel.

Geen tijd of geld voor een vormgever? Gebruik een tool.

Er zijn fantastische tools gemaakt waarmee je heel acceptabele visuele producties kunt maken. Dat maakt je overigens geen vormgever. Maak je een brochure, nieuwe website of ander middel dat echt belangrijk is voor je marketing, kies dan vooral voor een goede vormgever. Maar voor kleine producties die je even snel tussendoor wilt maken, kun je deze tools heel goed gebruiken. Denk aan een aankondiging in je winkel of bedrijf, een flyer in lage oplage, een uitnodiging of een foto gecombineerd met tekst die je wilt delen op social media.

Pic Monkey

Pic Monkey doet denken aan Paint uit Microsoft Office, maar kan gelukkig meer. Je maakt vrij eenvoudig combinaties van beeld en tekst. Daarnaast kun je beeldeffecten toevoegen.

Share as image

Ook Share as image laat je gemakkelijk beeld met tekst combineren, maar heeft een paar praktische extra’s. Zo kun je ook een afbeelding van internet gebruiken en van tekst of effect voorzien. En je kunt het resultaat niet alleen downloaden, maar ook direct delen op social media. De tool heeft een gratis versie en een betaalde versie met extra’s.

Canva.com

Canva is een grotendeels gratis tool die vol zit met sjablonen, waarbij je door gemakkelijke sleepfuncties eenvoudig mooie illustraties maakt. Je kunt de sjablonen van Canva gebruiken of je eigen sjablonen maken. Standaard sjablonen die er al in zitten zijn onder andere een A3 poster, een A4 document, een omslagfoto voor een Facebook pagina, een grote Pinterest afbeelding en een PowerPoint slide. Het geweldige van Canva is dat je als je iets gemaakt hebt, dit kunt downloaden als een hoge resolutie afbeelding of hoge resolutie PDF. Klaar voor de kopieerservice. Canva is nog in Bèta en werkt niet in Internet Explorer.

Kuler

Vind je het als niet-vormgever lastig om te bedenken welke kleurcombinaties het beste werken? Kuler is een tool van een Adobe die je daar bij helpt. Hij geeft je populaire kleurcombinaties ter inspiratie. Daarnaast kun je je eigen combinaties creëren. Maar dan wel zo dat je kleuren een ‘logisch’ palet vormen. Nogmaals: de beelden die je gebruikt verdienen vaak een goede vormgever die er echt iets moois van maakt. Maar als je tijd en budget mist en zelf aan de slag wilt, kunnen deze tools je wel degelijk helpen.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019