Profiteer van de nieuwe Facebook tijdlijn

De vernieuwde Facebook tijdlijn is een kans Mark Zuckerberg die aankondigt dat het bereik van Facebookpagina’s gaat afnemen ten faveure van berichten van je vrienden. Alsof The Dark Lord opnieuw de dood van Harry meldde. Maar die nieuwe Facebook tijdlijn kun je juist in je voordeel gebruiken met wat slimheid én de juiste content.

Facebookpagina’s zijn nu een drama

Ik zie nogal veel Facebook bedrijfspagina’s. En veel ervan zijn tenenkrommend: ze staan vol met nieuws over het eigen bedrijf, eigen resultaten, eigen diensten of producten. Deze pagina’s zijn een belangrijke reden dat Facebook zijn beleid aanpast en berichten van bedrijfspagina’s steeds minder laat zien.

Is dat erg? Welnee. Facebook heeft gelijk. En als jij wel slim met social media omgaat kun je profiteren van die nieuwe Facebook tijdlijn. De truc is dat je pagina meer betekenisvolle interacties moet zien te realiseren om je volgers nog te bereiken.

Echte interactie

Facebook (en andere sociale media) willen meer echte interactie. Ofwel, ze gaan eindelijk weer terug naar hun oorspronkelijke opzet: sociale media zijn. Nu wij als paginabeheerders nog 😊 Het is even wennen. Maar als je er goed over nadenkt, kan het natuurlijk best. Dan moeten we allereerst af van al die linkberichtjes.

Berichten met linkjes plaatsen heeft sowieso op steeds minder social media zin. Instagram staat het al helemaal niet toe en Facebook en LinkedIn laten deze berichten minder zien dan berichten die de bezoeker binnen het eigen platform houden. Daarmee is het een gegeven waar je maar beter rekening mee kunt houden. Wil je af en toe toch een linkbericht plaatsen, kies ze dan met zorg. En richt je meer op een ander type bericht. En op andere acties. Hier zijn wat suggesties.

Notities en Pulse

Misschien maak je hele interessante content voor je doelgroep. Die staat meestal op je website. In plaats van naar deze artikelen te linken in een linkbericht, kun je deze artikelen ook rechtstreeks plaatsen op Facebook als notitie of als een Pulse artikel op LinkedIn. Plaats onderaan wel een linkje terug naar de oorspronkelijke bron en vertel de lezer wat daar eventueel nog meer te halen is.

Toegegeven, een Pulse artikel plaats je op een persoonlijk LinkedIn profiel en niet op een bedrijfspagina. Maar ook een Pulse artikel heeft een eigen url en die kun je weer wel op je bedrijfspagina delen. Dat zou niet tot lagere zichtbaarheid moeten leiden, want je stuurt iemand niet weg van het LinkedIn platform.

Betrek klanten en belangstellenden

Alles wijst er op dat meer en langere reacties een belangrijke graadmeter worden voor Facebook om je bericht meer zichtbaarheid te gunnen.

Dus vraag op Facebook niet om likes, emoticon reacties of deelacties. Dat is zelfs verboden en kan er in het ergste geval voor zorgen dat je account tijdelijk geblokkeerd wordt. Echt inhoudelijke reacties krijg je met berichten die vragen oproepen bij mensen of die aanzetten tot discussie. Daarmee krijgt een bedrijfspagina dus meer het karakter van een groep. Maar waarom niet? Zo leren je volgers elkaar ook een beetje kennen en wie weet ontstaat er een community gevoel.

Schets bijvoorbeeld een situatie die mensen herkennen en vraag hoe ze dat opgelost of aangepakt hebben. Deel HoeDoe tips in een tekst, video of afbeelding en vraag om meer suggesties. Of verwerk meningen of inzichten van anderen (mensen, bedrijven of organisaties) in je HoeDoe content waardoor ze getagd worden en gaan meedoen.

Toon een mening

Zorg dat je de eerste bent die iets signaleert. Heb een duidelijke mening over iets zodat mensen geprikkeld worden. Die mening mag best wat eigenwijs of tegendraads zijn. Deel die mening in een uitgebreide statusupdate of in een notitie (of Pulse artikel).

Inspireer

Laat toepassingen zien van wat je met jouw producten kunt doen of maken. Gewoon, gek of bijzonder. Vertel dat je benieuwd bent naar foto’s en verhalen van je volgers over andere onverwachte of heel slimme toepassingen.

Koppeling met een groep

Afhankelijk van de aard van je bedrijf, je doelgroep en je marketingdoelstellingen kun je een groep koppelen aan je pagina. Bijvoorbeeld een groep waar klanten elkaar tips kunnen geven over het gebruik van je dienst of product, daarbij terzijde gestaan door medewerkers uit jouw organisatie. Of een groep waar specifieke kennis en cases worden uitgewisseld.

Organiseer interactie

Bijvoorbeeld door medewerkers bij je bericht te betrekken. Als zij je bericht ook op hun persoonlijke profiel delen, creëer je meer interactie. Dan moet het bericht natuurlijk wel leuk of interessant genoeg voor hun Facebook vrienden zijn!

Je kunt ook content alleen op Facebook plaatsen, die delen via een nieuwsbrief en expliciet uitnodigen om inhoudelijk te reageren. Mensen of pagina’s gericht taggen werkt ook als iets relevant is.

Zodra je ziet dat een bericht aanslaat kun je het met een klein advertentiebudget verder promoten. Zo bereik je nog meer van je eigen fans en mensen daarbuiten.

Wees vooral niet bang om nu eindelijk weer eens te gaan experimenteren op je Facebookpagina. En heb je daar geen zin in en neem je afnemend bereik op de koop toe, houd dan wel je Facebookpagina in de lucht.

Hier is waarom.

Waarom je Facebookpagina hoe dan ook belangrijk blijft

Google je bedrijfsnaam en je zult zien dat die pagina flink hoog op de eerste pagina met zoekresultaten staat. Geheid dat mensen met interesse in je bedrijf hier dus ook zullen kijken. Een tweede reden is dat Facebook zelf ook veel als zoekmachine gebruikt wordt, zeker voor lokale bedrijven. Dus je Facebookpagina blijft hoe dan ook een rol spelen in je marketing, ook in de vernieuwde tijdlijn.

Maar wat kun je dan doen om toch zoveel mogelijk profijt te halen uit je Facebookpagina? Hier zijn vijf ideeën om toch het maximale uit je Facebookpagina te halen, ook als het bereik wat afneemt.

1.Recensies

De recensies die je hebt gekregen (mits rond de 4 of hoger) blijven waardevol. Dit beïnvloedt de perceptie van je bedrijf zodra mensen op je pagina komen. Bovendien zijn ze te zien in je Google Box. Blijf tevreden klanten daarom aanmoedigen om een recensie achter te laten.

Facebook recensies op Google maken dat die recensies ook zichtbaar zijn als iemand je bedrijf googelt

Facebook recensies zijn belangrijk, want ook zichtbaar als iemand je bedrijf googelt.

2.Adverteren

Een Facebook pagina blijft het vertrekpunt om te kunnen adverteren. En adverteren op Facebook is al heel lang een goed idee voor zowel B2C als B2B. Zie dit artikel voor tips en mogelijkheden.

3.Koppeling met je nieuwsbrieflijst

Facebook biedt je al tijden de mogelijkheid om je nieuwsbrief een plek te geven in de tabbladen va je pagina. Heb je die koppeling nog niet gemaakt? Doe het dan nu alsnog. Zet daar liever niet ‘nieuwsbrief’ neer want wie wil er nu een nieuwsbrief, maar maak het aantrekkelijk. Bijvoorbeeld ‘elke maand gratis tips over xxx’.

 4.Het bericht bovenaan je pagina

Voor bezoekers van je pagina is het eerste bericht toonaangevend dus zorg nu dat dit heel aantrekkelijk én representatief is. Hier zou je een link naar een mooie weggever kunnen plaatsen, een link naar een artikel dat heel goed toont wat je in huis hebt of een geweldige video.

5.Omslagvideo

Over video gesproken… Video blijft natuurlijk een enorme aantrekkingskracht behouden. Dus waarom plaats je geen video op de plek waar nu nog een gewone omslagfoto staat? Dit artikel geeft je heel veel ideeën voor zo’n omslagvideo.

De nieuwe Facebook tijdlijn heeft dus wel gevolgen, maar het hoeft helemaal niet dramatisch te zijn voor je marketing. Het vraagt wel flexibiliteit en durf om met een nieuwe strategie aan de slag en. En het is opnieuw een wake-up call: zorg dat je niet te veel afhankelijk bent van sociale media. Dan zijn wijzigingen daar slechts beperkt van invloed op je bereik en omzet.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018