Klanten trekken met Pinterest

klanten trekken door Pinterest marketing

 

Pinterest is een onderschat social media platform. Veel ondernemers hebben geen idee hoe ze Pinterest marketing kunnen inzetten om meer klanten te werven. En dat is zonde. Want hoewel je als ondernemer altijd kritisch moet zijn over de marketingmiddelen die je wel en niet inzet, zorgt de relatieve onbekendheid van Pinterest marketing ervoor dat je waarschijnlijk klanten misloopt.

Wat is Pinterest

Pinterest is een online prikbord waarop mooie en inspirerende afbeeldingen (‘pins’) gedeeld worden. Dat hoeven geen zelfgemaakte foto’s te zijn, zoals bij Instagram. Ook kun je op Pinterest video’s en GIFjes delen. Door een uitgekiend design houd je als gebruiker van Pinterest een goed overzicht van wat er gedeeld wordt.

Een Pinterest gebruiker kan bedrijven en mensen volgen, maar hij kan er ook voor kiezen om een specifiek bord te volgen. Dat is handig als een pinner veel verschillende onderwerpen heeft, terwijl je zelf interesse hebt in 1 of 2 van die onderwerpen. Pinterest maakt daarmee selectief volgen mogelijk, waardoor het meer aanspreekt en ook rustiger oogt.

Om je te laten zien hoe je zelf Pinterest marketing kunt inzetten om klanten te trekken, zetten we eerst wat feiten en cijfers op een rijtje. Daarna geven we aan welke voordelen Pinterest biedt aan ondernemers. En ten slotte geven we een flink aantal tips voor de inzet van Pinterest in je marketing.

Pinterest feiten en cijfers

  • In Nederland gebruiken 1,4  miljoen mensen Pinterest, waarvan 250.000 dagelijks (januari 2015)
  • 80% van de gebruikers is vrouw
  • 70% van de Pinterest gebruikers zoekt hier inspiratie voor een volgende aankoop
  • Pinterest gebruikers zijn twee keer meer geneigd om bij je te kopen dan Facebook gebruikers
  • Een bezoek aan Pinterest bezoek duurt gemiddeld 15 minuten
  • Pinterest zorgt in de VS voor meer traffic dan YouTube, Google+ en LinkedIn bij elkaar.
  • Een pin is 100 keer meer zichtbaar dan een tweet (gemiddeld)

klanten trekken met pinterest

 Voordelen Pinterest voor je marketing

Gezien bovenstaande feiten en cijfers kun je voor jezelf waarschijnlijk al een aantal voordelen benoemen van het gebruik van Pinterest in je marketing. Maar er zijn veel meer voordelen…

Afbeeldingen zijn populair
Mensen zijn dol op visuals die inspireren, iets uitleggen of een mooi verhaal vertellen. Niet voor niets zijn Facebook, LinkedIn en Twitter steeds meer beeld gaan toevoegen aan hun platform. De gebruiker vraagt er om en Pinterest draait om beeld.

Zoekmachineoptimalisatie
De inzet van Pinterest is goed voor je vindbaarheid. Het is soms gemakkelijker om een board goed vindbaar te krijgen in Google dan een pagina van een website. Zeker als je sterke concurrenten hebt met een goede zoekmachinepositie, is Pinterest het overwegen waard. Maak dan bijvoorbeeld een bord voor een zoekterm of zoekzin die jouw potentiële klanten gebruiken als ze iets zoeken in Google.

Zichtbaar en vindbaar
Met de inzet van Pinterest vergroot je je vindbaarheid op een platform waar klanten daadwerkelijk op zoek zijn naar een aankoop. Er wordt gericht gezocht naar producten, hoe-doe informatie en inspiratie. Daar kun je als ondernemer goed gebruik van maken.

Vrouwen als aankoopbeslisser
Pinterest wordt vooral bezocht en gebruikt door vrouwen en daarvan weten we dat die bij het merendeel van de aankoopbeslissingen de doorslag geven. Ook als je in een B2B omgeving opereert waarbij veel vrouwen werken, is Pinterest een optie. Niet omdat vrouwen onder werktijd Pinterest met een zakelijk doel zullen raadplegen, wel omdat Pinterest je vindbaarheid in Google en je naamsbekendheid vergroot.

Promotie mag
Zet je je producten of diensten voortdurend in het zonnetje op Twitter of Facebook, dan kost je dat onherroepelijk volgers en fans. Die zijn namelijk op zoeken naar leuke of praktische informatie. Op Pinterest ligt dat anders doordat Pinterest gebruikers andere intenties hebben en omdat het platform anders is ingericht. Aantrekkelijke foto’s van je aanbod mag je hier gerust centraal stellen. Mits die foto’s inderdaad verleidelijk en inspirerend zijn. Ook hier wint kwaliteit!

Pinterest is nog deels onontgonnen
Waar Twitter en Facebook en in mindere mate LinkedIn al zwaar ingezet worden voor marketing doeleinden, is dat op Pinterest toch minder het geval. Je kunt hier nog goed gerichte namen voor boards en je bedrijf claimen.

Bereik je fans zonder extra te betalen
Waar Facebook eigenaren van pagina’s laat betalen voor een goed bereik van hun updates, krijgen je Pinterest volgers nog steeds alles te zien zonder dat je hiervoor extra betaalt. Wel heb je de mogelijkheid om bepaalde pins extra op te laten vallen tegen betaling. Maar het moet niet, al weet je natuurlijk nooit hoe lang dat zo blijft…

Pinterest marketing: hoe zet je het in

Goed, Pinterest biedt een aantal voordelen voor je marketing. Hoe zet je het dan in? Het begint met het regelen van een aantal basics: je maakt een account aan op persoonlijke titel of als bedrijf. Vervolgens start je een aantal boards (prikborden) met onderwerpen die voor jouw klanten van belang zijn en een of twee borden met inspirerende achtergrondinformatie over je bedrijf. Op die borden plaats je pins van jouw website en van de sites van anderen.

Dat klinkt vrij eenvoudig, maar net als bij andere social media leidt het tot nul resultaat en verlies van tijd als je zonder strategie gaat pinnen. Bedenk dus eerst:

  • Welk doel je wilt bereiken op Pinterest
    Traffic? Zichtbaarheid/bekendheid? Leads voor je nieuwsbrief of bedrijf? Harde sales?
  • Hoe je vaststelt of je je doelen haalt
    Wat ga je meten en op welke manier? Bekijk je de effecten van je marketing op Pinterest elke dag, wekelijks of maandelijks? Hoe stuur je eventueel bij?

Vervolgens formuleer je voor jezelf een strategie waarbij je bedenkt welke content je gaat delen (je pins), hoe je die indeelt (op je borden), wanneer en hoe vaak je die deelt. Meten kun je doen met behulp van de Pinterest Statistieken en natuurlijk ook met Google Analytics. Wil je gebruik maken van Pinterest Statistieken dan moet je eerst aantonen dat je daadwerkelijk namens jouw bedrijf pint door je website te verifiëren.

pinterest en seo

Aantrekkelijke pins en borden maken

Je strategie is belangrijk, maar succes met marketing op Pinterest staat of valt met de pins en borden die je maakt. Die moeten mensen verleiden tot klikken en delen (repinnen). En dat is moeilijker dan je denkt. Laat je daar echter niet door afschrikken, want er zit ook een positieve kant aan het maken van mooie pins en borden. Het merendeel van de gebruikers is wat passief ingesteld en deelt daarom liever mooie pins van anderen dan ze zelf te maken. Ruim 80% van de pins op Pinterest zijn pins die verder gedeeld worden. Nog geen 20% van de pins is van eigen makelij. Investeer je in pins van jezelf, dan hoor je dus bij die minderheid aan originele beelden en heb je grote kans dat anderen uit gemak jouw mooie beelden gaan delen.

Je kunt je pins en borden op verschillende manieren positief laten opvallen:

  • Investeer in mooi beeld voor je website en voor Pinterest
    Kijk bij beeldbanken met stockfotografie wie visueel interessante beelden hebben en schaf een aantal beelden aan die uitstraling hebben en passen bij je aanbod.
  • Zet een korte aansprekende tekst in je afbeelding
    De tekst geeft extra uitleg en nodigt uit tot klikken.
  • Kies voor langwerpige pins
    Lange afbeeldingen vragen en krijgen meer ruimte op Pinterest waardoor ze meer opvallen.

Meer marketingsucces met Pinterest

Behalve het gebruik van goed beeld en een doordachte strategie, zijn er tal van handigheidjes om meer succes met Pinterest te krijgen. We noemen er hier een paar:

  • Gebruik pinterest.com/popular
    Hier kun je zien wat momenteel populair is en welke trends er zijn. Dat kun je als inspiratie gebruiken, maar je vindt er mogelijk ook pins die voor jouw volgers interessant zijn die je met hen kan delen. Niet al je pins hoeven immers van jezelf te zijn.
  • Leer van je branche
    Volg andere bedrijven in je branche die al langer op Pinterest zitten en leer van hun strategie en werkwijze.
  • Gebruik keywords
    Zorg dat je gevonden wordt op relevante trefwoorden en verwerk die in de titels van je borden en pins. En verwerk ze ook in je beschrijving en de tags.

Voor welke bedrijven is Pinterest geschikt?

Weinig bedrijven kunnen op alle social media even actief zijn. Gelukkig is dat ook niet nodig. Als je weet wie je belangrijkste doelgroep is en wat hun wensen en kenmerken zijn, kun je bepalen met welke social media je klanten het meest aanspreekt. Vaak zijn er twee die er met kop en schouders boven uitsteken. De situatie is per bedrijf verschillend, maar ruwweg kun je zeggen dat Pinterest interessante marketingkansen biedt voor:

  • Webwinkels die zich op consumenten richten
  • Bedrijven met diensten voor consumenten
  • Bedrijven wiens klanten hoofdzakelijk uit vrouwen bestaan. Hier vallen ook vrouwelijke ZZP’ers onder.

Ook bedrijven die zich op zakelijke klanten richten, kunnen veel baat hebben bij Pinterest Marketing. Er zijn tal van aansprekende B2B cases op Pinterest die dat aantonen. Dat komt mede door de extra vindbaarheid die marketing op Pinterest je oplevert. Maar omdat je je marketingtijd en geld maar een keer kunt inzetten, komen andere marketingmiddelen vaak eerder in aanmerking. In dat geval kun je waarschijnlijk volstaan met een bescheiden aanwezigheid op Pinterest om te profiteren van de extra vindbaarheid.

Pinterest trainingPinterest Marketing zelf in praktijk brengen?

Pinterest biedt talloze mogelijkheden om je aanbod voor het voetlicht te krijgen. Hopelijk heb je daar nu een beter beeld van en begin je na te denken over de inzet van Pinterest voor jouw bedrijf. Wil je hulp bij je Pinterest strategie en wil je exact weten hoe je het maximale uit Pinterest haalt, volg dan onze Pinterest training voor ondernemers. Daarin delen we nog veel meer handige trucs om pins en borden met impact te maken.

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019