Je site als marketingmotor

website als marketingmotor

Wordt het hoog tijd dat je website meer leads oplevert? Dat kan echt als je maar de juiste stappen zet! Lees hoe je dat doet en hoe wij je kunnen helpen.

Een website is cruciaal voor effectieve contentmarketing. Het is het centrum van alle content van je bedrijf. Hier plaats je content die waarde biedt, realiseer je vindbaarheid in Google, leads en sales. En hier zorg je er als het goed is voor dat bezoekers de aanwezige content verder gaan delen.

Vrijwel iedere potentiële klant neemt eerst een kijkje op de site en vormt zich dan al een oordeel. Maar je site trekt als het goed is ook totaal nieuwe mensen naar je bedrijf als deze vindbaar is in zoekmachines op relevante zoektermen.

Met je website:

  • Attendeer je potentiële klanten op je bestaan
  • Breng je je aanbod op jouw manier voor het voetlicht
  • Kun je belangstelling omzetten in een klantenkring

Het klinkt eenvoudig. Toch is het lastig om je site zo in te richten dat al deze functies gerealiseerd worden. Veel bedrijven constateren na verloop van tijd dat hun website weinig oplevert. Ondanks een investering in een professionele webbouwer, in teksten en in design, blijven veel sites vrij statisch. De site is dan meer een folder waar de bezoeker kan bladeren dan een omzetgenerator. Dat is zonde en onnodig.

Om een website te creëren die wel omzet genereert, kun  je op de volgende aantal zaken letten:

1. Het design van je site moet je klanten aanspreken

Persoonlijke smaak mag wel een rol spelen, want je site moet net als je bedrijf bij jouw stijl als ondernemer passen. Houd alleen wel goed in de gaten wat je klant gewend is en waar hij de voorkeur aangeeft.

2. De navigatie moet je bezoeker op weg helpen en houden

Site bezoekers willen niet verdwalen op je site en in één oogopslag zien wat er op jouw site te doen en te halen is. Zorg daarom dat je heldere, beschrijvende namen goed zichtbaar in je navigatie hebt. Idealiter zijn dat aanduidingen die samen de reikwijdte laten zien van wat je doet en biedt.

3. De content van je site is de benzine van je marketingmotor

Je site moet boeien en dat kan alleen als je tekst en beeld op je site hebt die de bezoeker relevante informatie of ervaring biedt. Het laatste wat je wilt is dat mensen enkele seconden op je site verblijven en weer hups terugkeren naar het overzicht met zoekresultaten. Je wilt dat ze meerdere pagina’s lezen en dat ze een aanleiding hebben om vaker terug te keren. Dat doe je onder andere met SHIT content, content die Scherp, Helpend, Intrigerend en Trendsettend is. Weg met 13-in-een-dozijn artikelen!

4. De inhoud bepaalt je vindbaarheid in zoekmachines

Vergeet het merendeel van alle seo trucjes maar. Google kijkt vooral naar één ding: relevantie voor de bezoeker. En levert de pagina’s bij zoektermen die door de bezoeker het meest gewaardeerd worden. Je content is daarbij van cruciaal belang. Als die niet aansluit bij wat de bezoeker zoekt, is hij zo weer weg en concludeert Google dat je site blijkbaar niet erg relevant is voor deze zoekterm. Daarnaast spelen nog zo’n 400 andere factoren een rol bij je vindbaarheid, waar je wel je voordeel mee kunt doen. Zaken als navigatie, site-indeling en structuur van je content, gebruik van titels en koppen en de mate waarop de content van je site gedeeld wordt via social media zijn een paar van die factoren.

5. De ‘over je bedrijf’ pagina gaat niet over jou

Het is een groot misverstand om te denken dat de ‘over’ pagina allerlei missie-achtige verhalen over je bedrijf moet bevatten. Het is na je Homepage vaak de meest bezochte pagina van je site en je bezoeker gaat hier kijken wat je voor hem kan betekenen. Zet daarom het probleem van je klant centraal op je ‘over’ pagina en laat zien hoe je kunt helpen om dat probleem op te lossen. Dan gaat deze pagina zowel over de combinatie van jou en de klant en overtuigt hij het meest.

6. Integreer social media en klantervaringen

Laat andere mensen meehelpen bij het uitdragen van jouw verhaal en jouw aanbod. De simpelste manier is om hen in staat te stellen jouw pagina’s te delen met anderen, bijvoorbeeld via social media knoppen. En laat op je site zien hoe de ervaring van andere klanten is. Ook dat kan op verschillende manieren.

Zo zijn er meer aspecten die het slagen of mislukken van je site bepalen. Denk aan technische aspecten (is je site op alle soorten apparaten even goed leesbaar) en of je klanten in verschillende stadia van het koopproces voldoende aanspreekt en aan je weet te binden.

Zo laat je je website beter presteren

Wil je ook een goed functionerende website die mensen weet te verleiden en te overtuigen? Vraag om vrijblijvend advies. We kijken graag met je mee, geven vast goede raad en als je wilt een offerte voor een plan van aanpak.

© Sstroop 2012-2017