Je merk en bedrijf op Google

Wat zien mensen op de eerste pagina van Google als ze de naam van jouw bedrijf intikken? Staat daar de juiste informatie? Pak de regie en zorg dat ze daar de dingen zien waarvan jij wilt dat ze deze zien.

Mond tot mond reclame is iets prachtigs, daar wil iedereen wel meer van. Als het goed is heeft ook jouw bedrijf or organisatie fans en ambassadeurs die mensen naar je doorverwijzen. Prachtig. Maar helaas ben je er dan nog niet.

Want wat doen die nieuwelingen? Je meteen een mailtje sturen of even bellen? Meestal niet. Nee, ze gaan je eerst googelen. En wat zien ze dan? Als het goed is staat je website bovenaan. Maar hoe is het met de rest van de vermeldingen op Google gesteld? Laten die een consistent beeld zien? Of is het een ratjetoe? Of erger, staan er zaken op die schadelijk voor je zijn en de aanbeveling misschien zelfs teniet doen?

Check de eerste pagina van Google

Als je nu ongerust wordt of geen idee hebt wat er precies op die eerste pagina van Google staat, check deze dan eerst voor je verder leest.

En? Ben je blij met wat je ziet? Wat is de eerste indruk die een onbekende van je krijgt dankzij die eerste pagina? Klopt dat met wat je bent? Of zie je zaken die niets met jou te maken hebben en zelfs afbreuk doen?

Iemand verwoordde het laatst heel mooi door te stellen dat die eerste pagina van Google in feite je nieuwe visitekaartje is. Hier staat in principe alles wat iemand nodig heeft om meer over je te ontdekken.

marketing mastermind groep ondernemers

Marketing Mastermind voor ondernemers

Binnen een dag persoonlijke oplossingen voor jouw marketingvragen

Maak van Google je visitekaartje

Zoals je bedrijf een fysieke bedrijfsruimte heeft, zo kun je online ook je ‘huisvesting’ claimen. Hoe meer online adressen je bedrijf heeft, hoe dominanter die in beeld komen in de Google resultaten. Want je kunt online veel bedrijfsadressen claimen die de voorkant van je bedrijf meer kleur en lading geven. Denk maar aan bedrijfspagina’s op Facebook of LinkedIn, een profiel op Twitter, een kanaal op YouTube, borden op Pinterest enz. 

Het gaat gelukkig verder dan social media, want er zijn allerlei websites waar je bedrijf een profiel kan krijgen. Denk aan ondernemerswebsites, sites van brancheorganisaties en websites als Marktplaats. Maar denk zeker ook aan websites met reviews zoals Trustpilot, Tripadvisor of Glassdoor.

Zorg voor variatie

Wat ik nog regelmatig zie als ik een bedrijf googel is dat de resultaten vrijwel alleen de eigen website tonen. Ik krijg dan 10 verwijzingen naar die ene website. Hieronder zie je een voorbeeld. Dat is saai en geeft een eenzijdig beeld. Een gemiste kans dus.

saai resultaat op pagina 1 google

Dan laat Google een completere weergave zien van juridisch advieskantoor Charlotte’s Law. Met een heldere weergave van de eigen site, een opsomming van de verschillende social media accounts, een interview met de ondernemer op ikgastarten.nl en vooral ook een persoonlijke foto van de ondernemer in de Google Mijn Bedrijf Box. Daar zie je ook direct goede recensies op Facebook weergegeven. Het enige dat hier nog ontbreekt om meer merkkarakter te tonen zijn afbeeldingen en video’s van het bedrijf.

je visitekaartje op Google

Omgaan met kritiek

Soms zie je op pagina 1 ook negatief commentaar over een bedrijf. Zo stond van een van onze klanten op de eerste pagina met zoekresultaten een vermelding van een klachtenrubriek. Op het eerste gezicht is dat niet fijn, maar wie klikt leest juist dat de klacht prima is opgelost met oog voor de belangen van beide partijen. Door meer eigen merkacties te claimen staat die klacht nu op pagina 2 en is veel minder vindbaar.

Maar kritiek kan ook onterecht zijn of zonder enige nuance opgeschreven zijn. Dat is op zijn zachtst gezegd minder prettig en maakt het des te belangrijker om die variatie in bronnen op orde te hebben. Zo geef je zelf meer sturing aan het beeld van je bedrijf. Want al heb je je klanten nog zo hoog zitten en zij jou, onterechte kritiek kan iedereen overkomen. Dan kun je het maar beter voor zijn en de schade voor de beeldvorming beperken.

Claim de eerste pagina van Google

Door her en der je online bedrijfsnaam te claimen kun je invloed uitoefenen op wat Google op die eerste pagina laat zien. Met een goede contentmarketing strategie en een aantal gerichte acties kun je die eerste pagina zoekresultaten behoorlijk beïnvloeden en je merkidentiteit op Google naar voren laten komen.

Om de regie te pakken en te beïnvloeden wat Google toont als mensen je bedrijfsnaam googelen, kun je de volgende zeven stappen zetten:

1. Claim profielen op social media

Profielen op social media zijn daarvoor belangrijk maar ga ook nog eens na wat verder representatief zou kunnen zijn als bedrijfsprofiel, claim dat profiel ook en richt het zo in dat het bijdraagt aan een positieve beleving van de identiteit van je merk.

2. Gebruik alt-tags met je bedrijfsnaam

Geef enkele afbeeldingen op je website duidelijke namen en alt-tags met je bedrijfsnaam erin, zodat Google die ook kan laten zien. Visuele resultaten zijn veel sprekender dan de standaard zoekresultaten die alleen uit tekst bestaan.

3. Plaats bedrijfsvideo’s op YouTube

Google is eigenaar van YouTube en video’s op YouTube die overduidelijk van jouw bedrijf afkomstig zijn zullen al snel getoond worden. Zorg dus voor video’s en claim een YouTube kanaal voor je bedrijf.

4. Zorg voor reviews van tevreden klanten

Zoals je ziet toont Google ook reviews. Het is daarom verstandig om actief mensen te vragen (positieve) reviews over je bedrijf te plaatsen. In ieder geval op Facebook en Google, maar als het even kan ook op review websites die voor jouw branche relevant zijn.

5. Zet Adwords in voor die eerste indruk

Ook kun je ervoor kiezen om AdWords in te zetten om een bepaald aspect van je merk iets meer aan te zetten. De kosten daarvan zijn beperkt en het geeft je net iets meer sturing en zeggenschap over je merkidentiteit op die eerste pagina met zoekresultaten.

6. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Door aandacht te besteden aan je bedrijfsvermelding op Google kun je de Google Mijn Bedrijf laten stralen. Zeker als je hier representatieve en persoonlijke foto’s toont.

7. Zorg voor online PR

Tenslotte helpt het enorm als andere websites aandacht besteden aan jou als ondernemer of aan je bedrijf of organisatie. Dat kun je tot op zekere hoogte sturen met content maar ook door op de juiste momenten media te benaderen met interessante informatie. Berichten vanuit massamedia of bekende websites komen al snel op die eerste pagina te staan.

Monitor je bedrijfsnaam op Google

Kijk regelmatig wat op de eerste pagina met zoekresultaten voor je bedrijfsnaam verschijnt. Bijvoorbeeld eens per kwartaal. Ik maak dan een controle rondje van verschillende checks en dat staat gewoon ingepland in mijn agenda. Dat is dus één manier om te monitoren of Google nog steeds een representatief visitekaartje is. De tweede manier is om een Google Alert aan te maken op je bedrijfsnaam. Dan krijg je een signaal in de mail als er ergens iets op internet verschijnt wat vervolgens ook in Google te zien komt.