4 criteria voor doeltreffende content

Steeds meer bedrijven en ondernemers produceren steeds meer content. Zeker nu AI-tools het zo enorm gemakkelijk maken. Dat betekent dat er veel hetzelfde gezegd wordt over dezelfde thema’s en onderwerpen. En eerlijk gezegd betekent het ook dat er steeds meer content gemaakt wordt die eigenlijk niets toevoegt.

SHIT content maar dan anders

Die dertien-in-een-dozijn content betekent meestal heel weinig voor degene die het tot zich neemt. Maar daardoor voegt het ook voor de afzender weinig toe. Dat is knap vervelend voor iedereen.

Maar dat hoeft niet.

Want die doorsnee content kun je vaak wel met een aantal ingrepen alsnog bijzonder maken. Waardoor het wel gaat werken. Daar heb je in principe vier manieren voor. Daarmee maak je content:

  1. Scherp: met een duidelijke visie of mening
  2. Echt helpend
  3. Intrigerend
  4. Trendsettend of juist Tijdloos

 

Dàt zorgt namelijk voor content die gezien, gewaardeerd en gedeeld wordt. Doeltreffende content dus waarop mensen de door jou gewenste actie nemen.

1. SCHERPE content met een mening of visie

Content met ‘een randje’ valt op. Die neemt stelling, verkondigt een mening of een visie. Content die zich uitspreekt, spreekt ook aan. Niet iedereen, maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Als het jouw doelgroep maar aanspreekt.

Scherpe content is ook content die niet meer woorden of seconden nodig heeft dan strikt noodzakelijk is. Als het in 150 woorden kan, doe het dan in 150 woorden. Ook als je denkt dat Google liever langere content heeft. Er zijn tenslotte zoveel andere mogelijkheden om korte content te delen.

helpende content die verder gaat dan concurrerende content is een manier om meer impact met content te creëren

2. HELPENDE content met extra veel nut

Veel content heeft als doel om iemand te helpen een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. Dat is op zich niet bijzonder en het zal gewaardeerd worden als je iemand op weg helpt. Maar … er is veel content die dit doet en waarschijnlijk ben je niet de enige die een bepaald vraagstuk tackelt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw content er bovenuit steekt?

Door een extra stap te zetten.

Ga verder in het bieden van hulp dan anderen. Veel kennisondernemers en organisaties houden kennis achter omdat ze bang zijn dat ze dan teveel weggeven. Maar als jij laat zien dat je wel veel weg durft geven, dan is dat een signaal dat je veel in huis hebt. 

Door extra inhoud en kennis te delen ben je behulpzamer dan concurrenten. Maar je kunt ook extra helpend zijn door de vorm waarin je het aanbiedt. Bijvoorbeeld door iets niet alleen in de vorm van een artikel aan te bieden, maar ook in de vorm van een video of podcast.

Of wees extra behulpzaam door voor bepaalde content nu eens niet een naam of e-mailadres te vragen, want zeker in de B2B-marketing neemt de bereidheid sterk af om die eigen gegevens prijs te geven in ruil voor wat extra kennis.  

3. INTRIGERENDE content

Maak content die aanzet tot nadenken of tot verwondering. Dat is namelijk content die langer blijft hangen en die de verbeelding meer prikkelt.  Intrigeren kan op veel manieren:

  • Vertel een waargebeurd verhaal, want dat boeit.
  • Deel een onverwacht resultaat.
  • Gebruik anekdotes of onverwachte dan wel grappige gebeurtenissen uit jouw praktijk.

 

4. TRENDSETTENDE of juist TIJDLOZE content

Probeer origineel te zijn en blijf ver weg van het recyclen van content van anderen (zoals ChatGPT doet). Dat is een doodlopende weg. Blijf ver weg van dat gekopieer en maak liever iets dat anderen van jou gaan kopiëren.

Dat klinkt misschien als een onmogelijke taak, maar dat hoeft het niet te zijn als je jezelf de volgende vragen stelt:

  • Wat is er nog niet?
    Welke inzichten, data of feiten missen nog?
  • Wat heeft niemand nog gedaan of geadresseerd?
    Is er nieuws in je vak of branche dat anderen nog niet hebben opgepikt?
  • Welke onderwerpen zijn controversieel of moeilijk
    en worden daarom door anderen uit de weg gegaan? 

Zorg dat jij als eerste met iets nieuws komt of leg als eerste een verband tussen elementen die anderen nog niet eerder gecombineerd hebben en je hebt winnende content in de hand.

Het tegenovergestelde van trendsettende content is tijdloze content. Die is op zich niet uniek of bijzonder, maar is van hoge kwaliteit, kan gedurende jaren van nut zijn voor je doelgroep én beschikt over minimaal een van de andere drie dimensies voor succesvolle content: scherpte, extra helpend of intrigerend.

 

Doeltreffende content maken

Heb je bestaande content die nog niet naar wens presteert of heb je een idee voor nieuwe content? Pak dan deze vier criteria erbij en kijk of je daarmee content maakt die meer impact heeft. Pas tenminste een of twee van deze criteria toe en je kunt er zeker van zijn dat dat jouw content extra waarde biedt ten opzichte van concurrerende content. Dat is de basis voor doeltreffende content die je marketingdoelstellingen helpt realiseren.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp