Een Facebook bedrijfspagina die echt iets oplevert

Een Facebook bedrijfspagina maken die ook echt wat oplevert

Een bedrijf kan veel succes boeken met een Facebook bedrijfspagina. Uit onderzoek van Facebook zelf blijkt dat fans van een Facebook bedrijfspagina 2x zo vaak een aankoop doen bij het betreffende bedrijf als niet-fans. Bovendien is een bedrijfspagina een uitstekend middel om onder de aandacht van geïnteresseerden te blijven en met hen in contact te treden. Maar hoe maak en regisseer je als bedrijf een succesvolle bedrijfspagina?

In 10 stappen een succesvolle Facebook bedrijfspagina

1. Post regelmatig.
Bijvoorbeeld 1 à 2 keer per week. Maak een contentplanning en gebruik de mogelijkheid om updates in te plannen. Zo hoeft je Facebookpagina niet al te veel tijd te kosten om toch rendement te leveren. Maak een mix van verschillende soorten updates: tekst, beeld, een link naar een artikel, een vraag of poll.

2. Beperk je update tot 100 tot 200 karakters per post (maximaal 3 regels).
Deze korte updates krijgen 60% meer interactie dan langere posts.

3. Kies het tijdstip waarop gepost wordt met zorg.
Het verschilt per bedrijf wat het beste moment van de dag is. De grootste interactie/engagement (wereldwijd) vindt plaats tussen 21 en 22 uur. Probeer daarom eens om updates aan het einde van de werkdag te plaatsen. Of tijdens DWDD. Veel mensen scrollen dan door hun tijdlijn op Facebook. Of doe het eens heel vroeg in de ochtend (voor kantoortijd).Varieer en vergelijk de verschillende resultaten.

4. Reageer op reacties en berichten.
Oók negatieve berichten. Laat zien dat reacties je bedrijf aan het hart gaan.

5. Plaats vragen.
Pagina’s met meer interactie, worden meer getoond in de tijdlijn van je volgers. Het is dus zaak om interactie te stimuleren. Bijvoorbeeld in de vorm van een vraag of van een zin die volgers zelf kunnen aanvullen.

6. Foto’s en video’s zorgen voor meer interactie.
Video’s krijgen 100% meer interactie dan tekst. Foto’s 120% meer interactie. Deel daarom zeker ook beeldmateriaal, maar weet dat Facebook de kwaliteit van je beeld in de gaten houdt. Wees daarom terughoudend met plaatjes die weinig met het onderwerp van je pagina te maken en met de ‘feelgood’ afbeeldingen die je veel ziet.

7. Geef exclusieve content.
Beloon de fans van de pagina met iets extra’s t.o.v. het ‘gewone’ volk. Dat kan ook een exclusieve kortingscode zijn.

8. De Facebook Ads kunnen helpen om de pagina beter zichtbaar te maken.
Met de betaalde advertenties vergroot je je bereik op Facebook. Door je doelgroep goed aan te geven kun je veel bereiken tegen relatief lage kosten. Het is ook mogelijk om je advertentie heel gericht aan abonnees van je nieuwsbrief te laten zien. Die kennen je al, dus zullen eerder geneigd zijn om te liken of te delen. Veel effect voor een laag bedrag!

9. De nieuwe functie “promote your post” verhoogt het bereik van posts.
Normaal gesproken ziet slechts 16% van de fans van een pagina een post, maar dat kan worden vergroot met een promotie. Voor een bedrag van € 4 of een veelvoud daarvan neemt het bereik van je post enorm toe. Bedenk dan wel wat het marketingdoel van deze post is en zorg voor een goede follow-up!

10. Gebruik de statistiekinformatie van je pagina.
Bekijk welk type berichten de meeste interactie opleveren en pas de gedeelde informatie, het tijdstip van plaatsen en wat je wel of niet promoot daar op aan.

Bepalen of je Facebook bedrijfspagina geslaagd is

Wanneer je bedrijf tijd en budget vrijmaakt om een Facebook bedrijfspagina te maken en te onderhouden, leidt dat steevast tot ROI vragen: wat levert de pagina ons op?

Die vraag kun je op verschillende manieren beantwoorden, zodat je je strategie op Facebook waar nodig kunt aanpassen:

1. De statistieken van de bedrijfspagina laten zien of er voldoende interactie is.
Bij een 5% ratio van ‘people talking about you’ t.o.v. het aantal likes van je pagina, mogen we volgens Facebook van een succesvolle, interactieve pagina spreken. Anders gezegd: de volgers/fans van de pagina zijn en blijven voldoende in je bedrijf of onderwerp geïnteresseerd.

2. Het % fans dat daadwerkelijk geconverteerd wordt naar leads en uiteindelijk naar sales.
Het is wenselijk om te meten wie er van de Facebook bedrijfspagina naar een landingspagina op je eigen site gaat, waar bijvoorbeeld een informatieaanvraag gedaan wordt of iets gedownload wordt. En vervolgens kun je volgen of deze lead uiteindelijk tot een sale leidt.

 

Daarnaast kun je ook extra doelstellingen formuleren, bijvoorbeeld het gewenste aantal fans van de pagina op een bepaald moment met groeidoelstellingen. Het artikel over doelstellingen geeft nog een aantal suggesties om te meten wat je content je oplevert.

En het artikel met Facebooktips voor gevorderden gaat veel dieper in op de nieuwe statistieken en allernieuwste functionaliteiten van Facebook.

 

 

 

Meer over dit onderwerp