Contentmarketingstrategie: de ‘juiste’ content

Contentmarketing strategie staat aan de basis van succesvolle content en marketing

Effectieve contentmarketing begint met een strategie. Die geeft aan voor wie je welke content maakt en hoe je die deelt. Met aandacht voor online én offline communicatie. Content die allereerst mensvriendelijk is, maar ook zichtbaar in zoekmachines.

Zonder strategie faalt contentmarketing

Contentmarketing zonder strategie leidt tot digitale diarree. Er wordt momenteel absurd veel content geproduceerd. Velen bloggen, twitteren en facebooken er op los, met de gedachte dat een aantal van die blurps zich wel eens zouden kunnen ontwikkelen tot marketingpareltjes.

Nu kun je mazzel hebben en een contentlot uit de loterij trekken, maar zonder uitgekiende strategie is de kans daarop niet groot. Wat er in het merendeel van de gevallen gebeurt, is dat de geproduceerde content zich niet onderscheidt of net de verkeerde doelgroep aanspreekt. Dan heb je je in feite voor niets ingespannen, want de content betekent helemaal niets voor je omzet. Zonde. Gelukkig kan het anders.

Content die doet wat het moet doen

Voor je begint of doorgaat met contentmarketing kun je beter eerst afbakenen wat je wilt bereiken.Wil je meer zichtbaarheid of beter gevonden worden? Wil je je merk laden? Wil je meer leads en in welke vorm wil je die? Welke eisen stel je aan je leads? Hoe ziet je doelgroep eruit? Gelijk aan je huidige klanten of wil je een verschuiving of aanvulling? Heb je omzetdoelstellingen en hoe luiden die?

Pas als je doel duidelijk is, weet je dat je op reis kunt en kun je de weg naar je eindbestemming uitstippelen. Met alle tussenstops die nodig zijn om daar in goede staat te arriveren. En dat is precies wat je met een contentmarketingstrategie bereikt. Maar daar stopt het niet, want een strategie vertaal je normaal gesproken ook naar een praktisch contentmarketingplan met te nemen stappen.

Onmisbaar in een contentmarketingstrategie

Een goede contentmarketingstrategie heeft de volgende acht onderdelen in zich:

  1. Doelgroepanalyse: wensen én vooral pijnpunten
  2. Zoekwoordanalyse in Google
  3. Concurrentieanalyse
  4. Duidelijke doelstellingen en meetbare KPI’s: ‘what gets measured get’s managed’ is ons credo.
  5. Een haalbare en onderscheidende aanpak en positionering: alleen dan maak je content die gezien en gewaardeerd wordt
  6. Contentdistributie en -promotie: de tijd dat je een blog op je site publiceerde en dat deze vanzelf lezers trok ligt lang achter ons.
  7. Een salestrachter, of een contentroute die leidt naar een doel
  8. Evaluaties (zie punt 4)

We beschreven deze 8 onderdelen van een strategie uitgebreid in een afzonderlijk artikel.

De pluspunten van een contentmarketingplan

Daarom starten wij ieder content traject vrijwel altijd met een contentmarketingplan. Dat geeft de volgende voordelen:

  • Een frisse, professionele blik
  • Een evaluatie die blootlegt wat tot nu toe niet werkt en straks wel
  • Je houdt zelf focus op de ‘gewone’ werkzaamheden, het plan komt er hoe dan ook
  • Je profiteert van ruime ervaring in allerlei branches
  • Een roadmap voor alle te nemen stappen voor alle communicatiekanalen en mogelijk meerdere betrokkenen of afdelingen binnen je organisatie

Onderdeel van een goed contentmarketingplan is een strategiesessie, waarin we met jou en/of een aantal mensen uit je organisatie op een gestructureerde manier in kaart brengen:

  • Welke kenmerken je ideale doelgroep heeft
  • Welke pijnpunten leven bij de doelgroep
  • Hoe je als bedrijf of team die pijnpunten kunt verlichten met passende content. Welke content is er al (vaak zonder dat je het door hebt)
  • Waar en hoe we je doelgroep het best kunnen bereiken

Misschien denk je als marketingverantwoordelijke dat je dat allang op orde hebt. De vraag is of dat zo is…
Kijk naar je website, social media, nieuwsbrieven en beoordeel of de content die je daar deelt voldoende leads of omzet genereert. Is het antwoord ja, dan heb je ons niet nodig. Denk je dat het beter kan? Dan komt de strategiesessie zeker van pas, omdat we daarin vragen stellen die vaak vergeten worden. Maar in die vragen zit hem net de crux.

Wil je aan de slag met een effectieve contentmarketing strategie?

We geven je graag vrijblijvend advies en meer informatie over de mogelijkheden. Laat je gegevens achter en we nemen snel contact op, in principe dezelfde of volgende dag.

 

© Sstroop 2012-2019