Wil je content die je site vindbaar maakt? Content die jouw doelgroep aanspreekt? Die van bezoekers klanten maakt?
Dan vraagt dat om een gerichte, effectieve contentstrategie. Daarmee maak en deel je de juiste content met de juiste doelgroep. Op de juiste momenten en via de juiste kanalen.
Mét een contenstrategie weet je exact met welke content je jouw doelen bereikt. Zónder strategie ben je afhankelijk van toevalstreffers. En toeval is geen basis voor goede marketing.
Zonder strategie faalt content
Je doelgroep wordt ieder moment van de dag gebombardeerd met content. Jouw content moet dus opboksen tegen enorme hoeveelheden content die anderen produceren. Daarbij wil je dat jouw content door de juiste mensen gezien en gevonden wordt en niet per se door mensen die toch nooit klant zullen worden.
In een contentstrategie houd je daar rekening mee. Je kiest voor een strategie waarbij je content maakt die:
- Inspeelt op wensen en behoeften van je doelgroep of ideale klant
- Voldoende onderscheidend is in inhoud of vorm
- Je expertise en kwaliteiten onderstreept
- Je bedrijf zichtbaar en vindbaar maakt
Content die doet wat het moet doen
Voor je investeert in content bepaal je eerst je doelen. Wil je meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. Wil je beter gevonden worden? Wil je je merk laden? Wil je meer of juist andere leads? Wil je laten zien dat je de beste in jouw vak of branche bent en thoughtleadership claimen?
Dat zijn heel verschillende doelen die ieder om een andere strategie vragen. Daarnaast wordt een effectieve contentstrategie als het goed is mede bepaald door kenmerken van je doelgroep, kenmerken van je aanbod én door je concurrentie en/of branche.
Pas als al die factoren duidelijk zijn kun je een contentstrategie formuleren die de gewenste ROI gaat opleveren.
Een effectieve contentstrategie is veelomvattend en geeft je de richting die nodig is om effectieve en veelzeggende content te maken. Wij kunnen die strategie voor je formuleren.
Daarbij kun je kiezen uit twee opties voor een contentstrategie:
- Een volledige contentstrategie
- Een contentstrategie gericht op vindbaarheid
1. De volledige contentstrategie
Een volledige contentstrategie heeft de volgende igrediënten:
- Duidelijke doelstellingen en meetbare KPI’s.
- Doelgroepanalyse: customer journey, wensen én vooral pijnpunten.
- Zoekwoordanalyse die de meest kansrijke zoekopdrachten blootlegt voor de korte én lange termijn én de route daarnaartoe.
- Concurrentieanalyse: wat doen anderen goed, waar laten ze kansen liggen.
- Marketing- en content SWOT: sterkten, zwaktes, kansen & bedreigingen
- Een haalbare en onderscheidende positionering en aanpak: alleen dan maak je content die gezien en gewaardeerd wordt.
- Een gebalanceerde contentmix: speel in op de contentconsumptievoorkeuren van je doelgroep en voorkom dat je te vaak te veel van hetzelfde doet.
- Contentdistributie en -promotie: hoe trek je zoveel mogelijk lezers, kijkers of luisteraars voor je content.
- Een contenttrechter of contentroute die je doelgroep gericht leidt naar een doel
- Evaluaties, monitor of je op de goede weg bent en stuur waar nodig bij
Sstroop werkt o.a. voor

2. Contentstrategie gericht op vindbaarheid
Als verbeterde vindbaarheid je doel is, ligt de focus op het verwerven en verbeteren van posities in Google, in een contentstrategie met:
- Duidelijke doelen voor de positie van bepaalde pagina’s van je website of voor de vindbaarheid voor specifieke zoekopdrachten.
- Beknopte doelgroepanalyse: waar zoekt je doelgroep naar in welke fase van de customer journey en welke conversiekansen horen daarbij.
- Zoekwoordanalyse die de meest kansrijke zoekopdrachten blootlegt voor de korte én lange termijn én de route daarnaartoe.
- Concurrentieanalyse: wie zijn je concurrenten in Google. Wat doen ze goed, waar laten ze kansen liggen.
- Per zoekopdracht of per webpagina een overzicht van gerichte contentacties om je vindbaarheid te verbeteren.
- Linkbuilding advies, omdat inkomende links zeer belangrijk zijn voor je positie in Google
- Evaluatieadvies zodat je zelf kunt zien hoe je vindbaarheid groeit.
- Extra: technische audit van je website. Snelheid en structuur zijn namelijk vindbaarheidsfactoren
Richtprijzen
Nieuwsgierig naar de prijs van een contentstrategie. Hieronder vind je de prijzen van een contentstrategie voor een situatie die veel voorkomt:
- MKB-bedrijf met 1 website
- 3 tot 5 verschillende diensten of producten
- een blogsectie op de site
- een maandelijkse nieuwsbrief
- twee social media platforms waar het echt actief is.
compleet