Contentmarketingstrategie: de ‘juiste’ content

Contentmarketing strategie staat aan de basis van succesvolle content en marketing

Een effectieve contentmarketingstrategie zorgt ervoor dat je content de gewenste resultaten oplevert en rendement geeft op de investering die je in het maken en delen van je content doet.

Zonder strategie faalt content

Contentmarketing zonder strategie is als het bouwen van een huis zonder bouwtekening. Je aannemer gaat aan de slag en gaandeweg ontstaat een huis dat er op het eerste gezicht goed uitziet. Maar na verloop van tijd merk je dat je dingen mist, dat niet alles even goed in elkaar steekt, dat de looproutes in je huis onhandig zijn en dat er kamers zijn die je nooit gebruikt.

Zo werkt het ook met het inzetten van content. Professioneel gemaakte content ziet er op het eerste gezicht goed uit en het leest, kijkt of luistert lekker weg. Maar het moet wel opboksen tegen andere content die ook goed geproduceerd is en je wilt dat het door de juiste mensen gezien en gevonden wordt en niet per se door mensen die toch nooit klant zullen worden.

Wat met veel content gebeurt, is dat de geproduceerde content zich niet onderscheidt of net de verkeerde doelgroep aanspreekt. Dan heb je je in feite voor niets ingespannen, want de content betekent helemaal niets voor je omzet. Zonde. Gelukkig kan het anders.

Content die doet wat het moet doen

Voor je begint of doorgaat met contentmarketing kun je beter eerst afbakenen wat je wilt bereiken.Wil je meer zichtbaarheid of beter gevonden worden? Wil je je merk laden? Wil je meer of juist andere leads? Wil je laten zien dat je de beste in jouw vak of branche bent en thoughtleadership claimen?

Dat zijn heel verschillende doelen die ieder om een andere strategie vragen. Daarnaast wordt een effectieve contentstrategie als het goed is mede bepaald door kenmerken van je doelgroep, kenmerken van je aanbod én door je concurrentie en/of branche.

Pas als al die factoren duidelijk zijn kun je een contentstrategie formuleren die de gewenste ROI gaat opleveren.

Onmisbaar in een contentmarketingstrategie

Een goede contentmarketingstrategie heeft de volgende acht onderdelen in zich:

  1. Doelgroepanalyse: customer journey, wensen én vooral pijnpunten
  2. Zoekwoordanalyse die de meest kansrijke zoekopdrachten blootlegt én de route daarnaartoe.
  3. Concurrentieanalyse: wat doen ze goed, waar laten ze kansen liggen.
  4. Duidelijke doelstellingen en meetbare KPI’s: ‘what gets measured gets managed’ is het credo.
  5. Een haalbare en onderscheidende aanpak en positionering: alleen dan maak je content die gezien en gewaardeerd wordt
  6. Contentdistributie en -promotie: de tijd dat je een blog op je site publiceerde en dat deze vanzelf lezers trok ligt lang achter ons.
  7. Een salestrechter, of een content route die leidt naar een doel
  8. Evaluaties (zie punt 4)

We beschreven deze 8 onderdelen van een strategie uitgebreid in een afzonderlijk artikel.

De pluspunten van een contentmarketingplan

Daarom starten wij ieder content traject vrijwel altijd met een contentmarketingplan dat een positionering en strategie omvat en laat zien met welke concrete stappen je je doelen bereikt:

  • Een analyse die blootlegt wat tot nu toe niet werkt en straks wel
  • Een analyse van je doelgroep(en), hun pijnpunten en customer journey
  • Doelen en concrete KPI’s
  • Een contentstrategie
  • Meest kansrijke kanalen en platforms
  • Gewenste tone-of-voice en positionering
  • Inhoud, vorm en distributie van de content
  • Een contentkalender met alle acties voor meerdere communicatiekanalen
  • Wijze en momenten van evalueren en bijsturen

Ook strategisch aan de slag?

Vraag vrijblijvend om meer informatie en/of een offerte.
© Sstroop 2012-2019