Content die gezien wordt.

Sstroop contentmarketingbureau Haarlem

Door de juiste content op het juiste moment in het oog te laten springen van je doelgroep, realiseer je meer traffic, leads en omzet. Met contentmarketing ben je mensen behulpzaam op het juiste moment en bezorg je hen een positieve ervaring met je product en met je bedrijf.

Zeg niet dat je goed bent, laat het zien

Het ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’ tijdperk ligt ver achter ons. Consumenten geloven reclame niet of nauwelijks. Ze negeren banners en ruimen tijdens je duur betaalde TV commercial rustig de vaatwasser uit. In plaats daarvan gaan ze sterk af op positieve ervaringen van zichzelf en van anderen. Ze willen ondervinden dat een bedrijf goed is. Als bedrijf zèggen dat je goed bent is daarom geen effectieve marketing, het is beter om het te laten zien. Bijvoorbeeld door beoogde klanten de helpende hand te reiken met handige informatie, service te bieden en zichtbaar te zijn op het juiste moment in het koopproces. Hoe? Met contentmarketing.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een techniek die elke ondernemer toe kan passen. Je maakt content waar mensen wat aan hebben en die hen helpt met een vraag of probleem. Content die beschikbaar is op het moment dat klanten er behoefte aan hebben en er naar op zoek gaan. Op internet en social media wordt veel gezocht en rondgevraagd. Door te zorgen dat jouw content op deze plekken beschikbaar is, kun je veel mensen bereiken en voor je product of dienst interesseren.

Dit zoekmoment is het ideale moment om bij een potentiële klant in beeld te komen. Met nuttige informatie, advies of tips. Of doordat er positieve verhalen over je diensten, producten en service de ronde doen. Het bedrijf dat hen op een eerlijke en vertrouwde manier helpt om antwoorden op die vragen te krijgen, heeft direct een streepje voor. Klanten trekken dan zelf de conclusie dat ze in jou de beste dienstverlener of leverancier hebben getroffen.

Waar denk je dat ze straks eerder geneigd zijn om te kopen: bij jou of bij een willekeurige concurrent?

Contentmarketing voor MKB

Contentmarketing als strategie is een ideale manier voor kleine en middelgrote bedrijven om meer leads en klanten te krijgen. Het is niet ingewikkeld, de investering is laag en gaat bovendien heel lang mee. Het vraagt vaak wel een andere manier van denken en doen.

Niet langer staat je product of dienst met bijbehorende productvoordelen centraal in je marketing en promotie. In plaats daarvan verplaats je je in de wereld van je huidige en aanstaande klanten: met welke problemen worstelen zij, waar willen ze naar toe en hoe zou je hen daarbij van dienst kunnen zijn? Dat kan met informatie, maar ook met service of met extra ondersteuning en hulp. Om dat succesvol te doen maakt het niet uit of je bedrijf groot of klein is en of je een groot of klein marketingbudget hebt.

Want contentmarketing kun je op heel veel manieren inzetten. Bijvoorbeeld:

  • Artikelen waarin je kennis deelt
  • Handige checklists of stappenplannen waarmee iemand een probleem oplost
  • Korte filmpjes met hoe-doe tips
  • Een podcast met tips die onderweg te beluisteren is
  • Resultaten van onderzoek die relevant zijn voor je klanten
  • Een handig vragenuurtje: online of via telefoon/skype
  • Een eBook of whitepaper dat diep ingaat op een vraagstuk dat veel voorkomt
  • Een groep op Facebook of LinkedIn waarin jij en anderen kennis delen
  • Een eigen (online) magazine
  • Artikelen van jezelf en derden die je deelt, waardoor je je expertise toont
  • Advies dat je geeft op social media als je ziet dat iemand een vraag heeft

Voordeel: extra goed vindbaar

Maak je deze kennis online beschikbaar, dan heeft deze marketingstrategie een prettige bonus: de online vindbaarheid van je bedrijf neemt enorm toe. Want naarmate er meer content van jouw bedrijf online staat die bovendien in een behoefte voorziet en gewaardeerd wordt, hoe meer zoekmachines je in de resultaten zullen opnemen voor bepaalde zoektermen.

Zo snijdt het mes aan twee kanten: mensen weten je sneller te vinden en komen bovendien tot de conclusie dat jouw bedrijf hen op een goede manier terzijde staat.

Benieuwd naar de kosten? Lees wat contentmarketing van je vraagt

© Sstroop 2012-2017