Content voor Google maken

hoe kun je content voor Google maken en je vindbaarheid vergroten?

Content maak je om je doelgroep aan te trekken en te overtuigen van je kwaliteiten. Een manier om dat te bereiken is content te maken die vindbaar is in zoekmachines. Maar hoe creëer je nu content die een goede Google positie realiseert?

Om daar in te slagen is het handig om enkele seo basics te weten. Die benoem ik eerst en daarna lees je meer over het maken van content voor Google.

Beoordeel je eigen site

Voor Google je een goede positie gunt, kijkt het eerst naar een aantal randvoorwaarden. Is je site veilig, is hij snel, werkt hij prettig en goed op mobiel, en zijn allerlei technische randvoorwaarden in orde. Daarnaast moet de content die op allerlei pagina’s op je site staat, geoptimaliseerd zijn voor specifieke, relevante zoekopdrachten. Bijvoorbeeld met goede titels, url’s, metadescriptions en een xml sitemap. Daarmee toon je Google welke onderwerpen je site beslaat en hoe die zich op jouw website tot elkaar verhouden.

Beoordeel je eigen autoriteit

Er zijn tools die aangeven wat de autoriteit is van je website (Moz, Ahrefs). Daarmee zie je op een schaal van 1 tot 100 jouw score. Hoe hoger je autoriteitsscore, hoe beter. Maar wanhoop niet te snel als je denkt dat je laag scoort. Ergens vanaf een score van 15 à 20 begin je mee te doen in Google. Soms zelfs al eerder als je op enkele pagina’s echt waardevolle content biedt, waar anderen naar linken.

Los van dit ‘rapportcijfer’ is het slim om ook echt naar je expertise te kijken. Van welke onderwerpen heb jij of je organisatie echt verstand? Ik zie vaak dat websites te breed zijn en tal van onderwerpen beslaan. Een HR-dienstverlener richt zich dan bijvoorbeeld op alle deelgebieden van HR. Dat kan, maar het HR-veld is breed en waarschijnlijk blinkt deze aanbieder op een aantal vlakken echt uit en op andere minder. Vraag je daarom af op welke vlakken je wellicht als een ‘thought leader’ kunt worden gezien: een bron die zo goed is dat deze anderen de weg kan wijzen.

Content die Google waardeert

Breng je concurrentie in kaart

Seo is een competitie. Los van je eigen inspanningen, website en kwaliteiten, beïnvloeden je concurrenten ook je uiteindelijke positie. Heeft hun site meer autoriteit, meer samenhang, meer inkomende links en hele goede content die inspeelt op de intentie van zoekers, dan blijft het lastig om bovenaan te komen én te blijven. Maar de woorden ‘hele goede content’ spelen hier wel een sleutelrol.

Wat is dan goede content voor Google?

In de ogen van Google is goede content tekst, geluid, beeld of video die een adequaat antwoord geeft op de achterliggende vraag van een zoekopdracht. Vaststellen of iets adequaat is, kan op verschillende manieren. Mensen blijven lang op die pagina, klikken ook door naar andere, verwante pagina’s, reageren op de pagina of delen de pagina met anderen. Via social media, via een nieuwsbrief of door ernaar te linken. Vooral inkomende links zijn (nog steeds) belangrijk en iets waar je continu aan moet werken om vindbaar te worden en te blijven.
Als veel mensen vanuit de zoekresultaten op de pagina komen, na 1, 2 of 3 seconden weer terugklikken naar de zoekresultaten, dan is dat voor Google een teken dat de pagina toch niet zo goed past bij de zoekopdracht. Dit boemeranggedrag kan dan de oorzaak zijn van een dalende positie.

Onderzoek de moeilijkheidsgraad

Voor de ene zoekopdracht is het moeilijker om een goede positie te bereiken dan voor de andere. Ik gebruik zelf een tool om de moeilijkheidsgraad vast te stellen. Maar met gezond verstand en goed googelen kom je ook een heel eind. Vaak geldt dat hoe algemener de zoekopdracht is, hoe moeilijker het is om hoog in Google te komen. Dat is niet per se slecht nieuws. Algemene zoekopdrachten hebben vaak geen koopintentie. Iemand die ‘training’ intikt zoekt wel een training, maar wat voor eentje blijft onduidelijk. ‘Training samenwerking’, ‘training grammatica’, ‘training 10 kilometer’ zijn specifieker en passen beter bij een aanbod dat een website heeft. Over het algemeen zijn deze specifiekere zoekopdrachten zeker interessant en hebben veelal een lagere moeilijkheidsgraad.

Onderzoek de relevantie

Zoekopdrachten kunnen verwarrend zijn en de mensen die de zoekopdracht gebruiken kunnen iets anders zoeken dan jij zelf denkt. Kijk bijvoorbeeld naar de zoektermen ‘teamcoaching’ en ‘teambuilding’. Als je bedrijf coaching biedt, kun je in eerste instantie denken dat beide zoekopdrachten veel met elkaar gemeen hebben. Maar zoekers van ‘teambuilding’ zoeken meer naar uitjes dan naar coachingprogramma’s. Zo’n achterliggende intentie ontdek je door een tool te gebruiken of door incognito te zoeken. De resultaten die je ziet zijn een indicatie van de websites en pagina’s in de ervaring van Google het best pasten bij de zoekintentie van de meeste zoekers.

Dit is ook het moment om zoekvolumes in kaart te brengen. Let wel: aantallen zeggen niet alles. Soms wordt er bijvoorbeeld maar 40 keer per maand naar iets gezocht. Maar als dat perfect aansluit bij je aanbod en je kunt een top drie positie behalen, dan levert dat zeker business op. Daarnaast wil je natuurlijk ook op zoekopdrachten gevonden worden waar vaak naar wordt gezocht. Dit zorgt voor naamsbekendheid, verkeer naar je site en levert uiteindelijk leads en klanten.

Vindbare content maken kost tijd Neem de tijd om vindbare content te maken

Contentstrategie voor Google

Bij het maken van een contentstrategie die vindbaarheid in Google als hoofddoel heeft, is het meestal slim om te kiezen voor een mix van zoekopdrachten:

  • Die breed zijn en goed passen bij je kwaliteiten en de thema’s op je site
  • Die specifiek zijn en gerichte, relevante deelvragen beantwoorden
  • Met een lage moeilijkheidsgraad waarvoor je snel een goede positie kunt realiseren
  • Die nu nog buiten bereik liggen maar waarop je uiteindelijk wel wilt scoren
  • Met lage en hoge zoekvolumes

De eerste categorie vraagt meer werk en vooral een lange adem. Maar als ze goed bij je bedrijf en aanbod passen moet je ze wel meepakken om daar uiteindelijk ook resultaat mee te boeken. Dat geldt ook voor zoekopdrachten die nu nog buiten je bereik liggen. Bijvoorbeeld omdat concurrerende websites meer autoriteit hebben opgebouwd. Laat je daar niet door weerhouden, maar zie het als een lange termijn investering.

Specifieke zoekopdrachten en relevante zoekopdrachten met een lage moeilijkheidsgraad moet je zeker in je contentstrategie meepakken. Er is namelijk niets leuker dan dat je na een maand al resultaat ziet 😊

Kijk ook of er lokale zoekopdrachten verschijnen als iemand een van jouw gewenste zoekopdrachten gebruikt. Als je website goed is ingericht, kun je daar in jouw regio sneller zichtbaar worden dan in de gewone zoekresultaten.

Soms toont Google ook afbeeldingen in het overzicht. Seo voor afbeeldingen kan je dan helpen om daar vindbaar te worden.

Het maken van vindbare content

Pas als je strategie helder is, kun je echt aan de slag met het maken van content. Bij het schrijven houd je dan rekening met seo-aspecten die op de pagina een plek moeten vinden. De zoekopdracht waarop je mikt moet dan terugkomen in:

  • de titel
  • de url van de pagina
  • een H2-kop
  • de tekst
  • een alt tekst van een afbeelding/meerder afbeeldingen
  • de metadescription

Bovendien moet de webpagina logisch passen in de website en te benaderen zijn via je navigatie en via interne links.

In het optimaliseren van een pagina schuilt meteen een valkuil: veel zoekopdrachten zijn wat langer en niet altijd grammaticaal logisch. Plaats je die her en der in je tekst, dan vindt Google je tekst wel, maar is deze vervolgens niet lekker leesbaar voor de bezoeker. Het is dan de vraag of je daar mee wint. In mijn optiek kun je beter voor mensen schrijven en Google af en toe op de tweede plaats zetten. Zelfs als je doel vindbaarheid is. Dat heeft ook te maken met toekomstige ontwikkelingen in vindbaarheid.

De toekomst in seo

Ik heb geen glazen bol, maar er zijn wel ontwikkelingen die een rol gaan spelen.

De eerste is voice search. Waar mensen nu korte zoekopdrachten intikken en lidwoorden bijvoorbeeld weglaten, gaat dat met voice search straks anders. Sta ik op het Leidseplein in Amsterdam en heb ik trek dan google ik ‘pizzeria Leidseplein’, maar met voice search zeg ik gewoon ‘waar zit een goede pizzeria bij het Leidseplein?’ Wie een zoekopdracht intikt zal zich beperken tot kernwoorden. Maar in de nabije toekomst zullen lange zoekopdrachten belangrijker worden, want de verwachting is dat voice search enorm gaat toenemen. Het oude seo-landschap zal mee veranderen.

Verder bleek recent dat Google ook naar linkloze verwijzingen kijkt over je website. Dat zijn plekken waar je merk, bedrijf of site wel wordt genoemd, maar waar geen linkje bij staat. Deze vermeldingen geven Google informatie over je autoriteit en gaan je positie in Google beïnvloeden.

Niemand weet exact waar het heen gaat. Feit is wel dat vindbaarheid in Google een lange termijn investering is en dus om een strategie vraagt. Ik noem dat ‘gezond verstand marketing’. Bedenk hoe je jouw potentiële doelgroep het best bedient en baseer daar je strategie op. In je tactieken kun je dan her en der de trucjes en technieken van dat moment toepassen, maar het is niet slim om de techniek de boventoon te laten voeren. Elke techniek wordt immer achterhaald en dat achterhalen gaat steeds sneller.

Content voor Google óf content voor mensen

Ik zeg altijd dat je moet kiezen: maak je content voor Google of maak je content voor mensen? De twee doeleinden gaan steeds beter samen, omdat Google steeds beter snapt waar een artikel over gaat. Maar het is goed om in gedachten te houden dat content vaak of bij de een of bij de ander succesvol is. Voorlopig dan.

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018