Contentmarketing valkuilen

contentmarketing valkuilen

Starten met contentmarketing kent een aantal valkuilen. Hier volgen 5 van veel voorkomende fouten en onterechte vooronderstellingen. Soms hebben ze te maken met enthousiasme, soms met angst.

Valkuil 1. Te snel beginnen met contentmarketing

Zonder dat je je doelgroep goed hebt afgebakend en je doelen hebt geformuleerd. Het is verleidelijk om direct over interessante en leuke content en content vormen na te denken, maar dat komt de effectiviteit niet ten goede. Bovendien loop je dan het risico dat je op een gegeven moment echt niet meer weet wat je het best kunt delen. In plaats daarvan is het zaak om te starten met een goede contentmarketing strategie, waarin je vastlegt wat de behoefte van je potentiële klant is en hoe je daar op langere termijn in kunt voorzien. Vertaal die strategie naar een contentkalender van minimaal een half jaar om te voorkomen dat je snel vastloopt.

Valkuil 2. Bang zijn dat je te veel gratis weggeeft

“Betalen klanten dan nog wel voor ons aanbod, als we waardevolle informatie gratis weggeven?” Het is een veelgehoorde vraag en punt van zorg.

Maar zowel bij B2B marketing als bij B2C wil je een langdurige relatie realiseren. Die kan heel goed beginnen bij kennis, producten of demo’s die je gratis weggeeft. Het is in de meeste gevallen zelfs aan te bevelen, omdat waardevolle cadeautjes die gratis zijn veel prospects aantrekken. Juist omdat je concurrenten dezelfde angst hebben, versterkt gratis content het onderscheidend vermogen van je merk en bevestigt het je expertise of service. Wat contentmarketing doet is niet onnodig zaken weggeven, maar aantonen dat je een geschikte partij bent.

Valkuil 3. Teveel focus op de tools

Deze contentmarketing valkuil is vergelijkbaar met de eerste valkuil en komt voort uit het verlangen om snel met nieuwe dingen aan de slag te gaan. Contentmarketing wordt vooral online toegepast en dan kom je al snel in de verleiding om allerlei interessante tools uit te gaan proberen.

De tools zijn echter slechts een middel. Er is enorm veel keus, maar de keuze voor tools volgt nadat een strategie geformuleerd is. Sommige tools kun je beter pas kiezen op het moment dat je bedrijf meer ervaring heeft met het maken en delen van content. Want sommige wensen en behoeften worden pas gaandeweg duidelijk en eisen en doelstellingen worden regelmatig aangepast. De tools die je gaat gebruiken moeten daar in mee kunnen groeien.

Ook kost het tijd om een tool echt goed toe te kunnen passen en er het volle rendement uit te halen. Een extra reden om vooraf goed na te denken over de tools die echt waardevol zullen blijken.

Valkuil 4. Denken dat je te weinig interessante content hebt

De meeste bedrijven hebben volop content die de moeite van het delen waard is. Maar omdat ze zelf al zoveel stappen verder zijn dan hun doelgroep, zien ze hun eigen content en de waarde ervan niet. Of ze hebben een aantal content elementen die ze regelmatig delen, maar zien te weinig hoe ze hier weer afgeleide content mee kunnen maken. Bijvoorbeeld door het in een andere vorm te gieten: een artikel kan ook in de vorm van een checklist, een Slideshare, Facebook bericht of kort filmpje gegoten worden. De oplossing is vaak om een buitenstaander met een frisse blik naar je content en activiteiten te laten kijken. Daarmee komen al snel veel nieuwe content mogelijkheden boven water en is implementatie van contentmarketing goed te realiseren.

Valkuil 5. Een te corporate klinkende tone-of-voice

Mensen doen zaken met mensen. Voorkom daarom dat je te veel als een bedrijf klinkt. Als je manier van doen te çoroprate’ klinkt, creëer je onnodige afstand tot je bedrijf en vermindert de betrokkenheid bij je merk. Nederlanders geven veelal de voorkeur aan informele, toegankelijke bedrijven die hun eigen belangrijkheid kunnen relativeren en karakter tonen. Ze willen met een bedrijf kunnen communiceren alsof het een mens is.

Het doel van contentmarketing is (onder andere) dat mensen die nieuwsgierig zijn naar je bedrijf of producten je snel en gemakkelijk kunnen benaderen. Maak die drempel daarom zo laag mogelijk. Bied veel eenvoudige contactvormen, maar zorg er vooral voor dat elk contact als prettig en menselijk wordt ervaren. Want contentmarketing draait niet alleen om WAT je brengt, maar ook om HOE je het brengt.

Door bovenstaande contentmarketing valkuilen al vanaf de start te voorkomen, verkrijg je veel eerder rendement uit je inspanningen.

 

Meer over dit onderwerp