Is persoonlijke content voor ondernemers een must?

Kun je als ondernemer of directeur nog op de achtergrond blijven? De cijfers en trends laten zien dat dat een riskante strategie is als je wilt groeien met je bedrijf. Maar hoe kun je als ondernemer goed naar buiten treden en persoonlijke content delen? Wat laat je van jezelf zien en waar deel je wat?

 

Slechtere bedrijfsprestaties als de ceo weinig zichtbaar is

Laten we eerst naar de cijfers kijken. FTI Consulting kwam in juli 2020 met een rapport waarin ze analyseerden hoe bedrijven presteerden tijdens de Covid19-pandemie. In dat onderzoek keken ze naar de 100 snelst groeiende bedrijven in de VS en zagen het volgende:

  • 81% van de bestpresterende en snelst groeiende top 100 bedrijven heeft een ceo met een sterk persoonlijk merk
  • Bedrijven met een zichtbare ceo konden de Covid19-crisis beter doorstaan in vergelijking met branchegenoten zonder zichtbare ceo’s en boekten betere resultaten.
  • Als een weinig zichtbare ceo werd opgevolgd door een zichtbare ceo zorgde dit voor beter bedrijfsresultaat.

Kopers willen weten waar een bedrijf staat

Onderzoek onder marketeers in de VS laat ook een omslag zien. Forbes publiceerde een artikel dat een verschuiving in denken onder marketeers benoemde. Waar in mei 2021 80% van de marketingverantwoordelijken van mening was dat een merk NIET politiek moest zijn, bleek dat in mei 2021 behoorlijk te draaien: 43% geloofde dat een merk WEL politiek moest zijn. Ook consumenten veranderen mee. 35% van ondervraagde consumenten gaf aan het belangrijk te vinden dat een merk een politiek standpunt inneemt.

Nu is dat nog geen meerderheid en bovendien is de situatie in de VS anders dan in Europa of Nederland. Maar het duidt wel op een verschuiving die plaatsvindt. Dat raakt B2C bedrijven maar óók B2B. Want bedrijven die zelf bepaalde waarden uitdragen, doen bij voorkeur zaken met bedrijven die die waarden delen. Dus ook B2B moet je waarden en standpunten uitdragen. En dan kun je als ceo moeilijk stil blijven. Trouwens, ook stilte kan soms veelzeggend zijn…

persoonlijke waarden delen als ondernemer wekt vertrouwen

 

Voordelen persoonlijke content

Los van deze onderzoeken zijn er duidelijke voordelen aan het delen van persoonlijke content als ondernemer:

  • Het geeft je als ondernemer een gezicht
  • Je bedrijf wordt duidelijker gepositioneerd
  • Het draagt bij aan de arbeidsmarktcommunicatie

Mensen willen zaken doen met mensen. De tijd van grote, anonieme bedrijven is goeddeels voorbij. Alleen heel grote merken kunnen het zich mogelijk nog permitteren om zonder duidelijk zichtbare ceo te opereren, maar ook van die hele grote bedrijven wordt de ceo steeds zichtbaarder.

 

Praktijkvoorbeeld

Onlangs vertelde een succesvol ondernemer dat hij een tweede website ging opzetten en daarvoor een geschikt bureau zocht. Hij had een lijst met kandidaten die in technisch opzicht allemaal konden maken wat hij voor ogen had. Maar van die lijst had hij gevoelsmatig direct een voorkeur voor twee bureaus. Eerst snapte hij niet goed waarom dat was, want het had niets te maken met objectieve criteria. Tot hij zich realiseerde dat hij juist van die bureaus meer persoonlijke berichten van de eigenaar-directeur had gezien. Die berichten vertelden hem meer over de waarden en visie van die bureaus waarbij een persoon hem echt aansprak.

Wat deze ondernemer zelf opvallend vond was dat hij die persoon wel volgde, maar dat hij van die persoon hooguit 10 berichten in het afgelopen jaar had gezien. Bovendien in een periode dat hij nog helemaal niet op zoek was naar een bureau. Maar het herhaalde contactmoment en de daarbij horende associaties waren voldoende om zijn keus te ondersteunen.

Contenttips voor ondernemers en directeuren

Maar hoe treed je dan naar buiten als ceo of ondernemer? Er zijn drie manieren waarop je dat kunt doen, namelijk als:

  1. (Uitgesproken) persoonlijkheid met bepaalde karakteristieken
  2. Inhoudelijk expert
  3. Iemand met een mening over bedrijfsvoering, ondernemen of de branche.
    Afwijkend of niet.

Qua onderwerpen kun je dan denken aan:

  • Persoonlijke motieven om iets te doen
  • Bezigheden en hobby’s
  • Acties of daden die je zelf doet of waar je achter staat
  • Vakinhoudelijke stellingname
  • Zakelijke stellingname met bijvoorbeeld opvattingen over bedrijfsvoering

Dit gaat dus verder dan puur zakelijke content waarbij je bijvoorbeeld handige informatie of inhoudelijke kennis deelt. Het is meer persoonlijk, omdat je meer van je persoonlijke kant laat zien. Of omdat je een persoonlijk filter aanbrengt bij vakinhoudelijke en zakelijke kennis. Die persoonlijke informatie is een goede aanvulling op de professionele content vanuit het bedrijf die je als ceo natuurlijk ook verder kunt delen.

 

Waar deel je persoonlijke content als ondernemer?

Welk kanaal het beste past om persoonlijke content als ondernemer te delen, hangt af van de manier waarop je naar buiten wilt treden en de onderwerp waar je voor kiest. Wel is het efficiënt en effectief als je één hoofdkanaal kiest om persoonlijke content als ondernemer of directeur te delen. Dit kan LinkedIn zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om gastblogs in te zetten op een of meer websites die relevant zijn. Heeft je bedrijf een YouTube kanaal, dan kun je hier een afspeellijst maken waar meer persoonlijke video’s van de ceo te zien zijn. Heeft je bedrijf een eigen blog, dan kun je hier met een vaste frequentie persoonlijke visie of ervaringen delen.

 

Politieke of maatschappelijke standpunten uitdragen

Het kan spannend zijn om politieke of maatschappelijke standpunten actief uit te dragen. Twijfel je of dit de juiste weg is, kijk dan eerst of het bij de merkwaarden van het bedrijf past. Onderzoek daarnaast of je doelgroep hier behoefte aan heeft. Dit laatste blijkt uit koopmotieven en kenmerken van je doelgroep. Het kan verder ter sprake komen tijdens salesgesprekken.

 

Anderen lezen ook

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp