Social media als je expertise-etalage

Social media inzetten om je expertise te tonen en een groter publiek te bereiken is gaandeweg steeds lastiger geworden. Toch kunnen social media platformen nog steeds een geschikte etalage voor je expertise zijn. Een etalage die laat zien wat je in huis hebt en die mensen stimuleert om een nader kijkje te nemen.

In deze aflevering krijg je 5 manieren aangereikt waarop je met betrekkelijk weinig moeite social media toch effectief kunt inzetten om je expertstatus te onderstrepen.

 

Je bouwt op geleende grond

Door het afnemend bereik voelen social media soms als drijfzand. Je denkt dat je vaste grond onder de voeten hebt als je kijkt naar volgers, fans en connecties, maar kijk je naar het echte bereik en effect dan vraag je je af hoeveel dieper je nog kunt zinken.

En er is nog een drijfzandaspect: je bouwt op grond die helemaal niet van jou is. Het is gehuurde of beter gezegd geleende grond. Alles wat je daar bouwt kan je weer afgenomen worden. Of de echte eigenaar kan de spelregels ineens drastisch veranderen.

 

5x meer impact op social media

  1. Maak keuzes: waar wil je echt actief zijn
  2. Sommige social media zijn zoekmachines; speel daarop in
  3. Richt je bio’s en profielen goed in
  4. Maak een representatieve landingspagina
  5. Gebruik formats die effect hebben en hergebruik ze slim

 

1. Keuzes in social media maken

Zo’n 8 à 10 jaar terug was het social media landschap vrij overzichtelijk. Je had vooral Facebook, LinkedIn en Twitter en daar kon je bovendien aardig succesvol zijn door daar artikelen van je site te delen met je fans en volgers.

Dat is echt verleden tijd. Het social media landschap is uitgebreid en enorm versnipperd geraakt. Dat heeft als positief effect dat je de meeste mensen wel via diverse platformen kunt bereiken. Maar het grote risico is dat je op teveel platformen actief bent of denkt daar actief te moeten zijn. Die tijd heb je meestal niet en mogelijk heb je er ook geen zin in.

Maak daarom echte keuzes. Kies 1 of 2 platformen waar je jezelf thuisvoelt. Zeer waarschijnlijk zit je doelgroep daar ook. Maar als je je ergens thuisvoelt zal je ook eerder geneigd zijn om consistent berichten te plaatsen. En consistentie is een belangrijke succesfactor.

 

Keuzes in frequentie

Als we het dan toch over consistentie hebben, kijk dan ook naar je berichtfrequentie. Vaker posten is lang niet altijd beter; het gaat eerder om kwaliteit dan kwantiteit.

Kies daarom niet alleen de platformen die goed bij je passen maar ook een frequentie die goed bij je past. Dat is de enige manier om het langer vol te houden en een lange adem is meestal wel nodig op social media. Mensen moeten je nu eenmaal toch vaker zien voor ze je expertise verder bekijken.

 

2. Social media inzetten als zoekmachine

Mensen zoeken niet alleen via Google of Bing, maar ook via social media. Daar kun je met je accounts en met je berichten goed op inspelen.

  • LinkedIn berichten en zeker de artikelen zijn goed vindbaar via de zoekfunctie.
  • Op Facebook zijn video’s vaak goed vindbaar.
  • YouTube is na Google en Google afbeeldingen de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Met titels en beschrijvingen kun je ervoor zorgen dat jouw video’s gevonden worden door mensen die daar zoeken. Dat is vooral bruikbaar bij HoeDoe content: demonstraties, uitleg en praktische tips.
  • Pinterest is ook een goede zoekmachine. Pins gaan lang mee, soms zelfs jaren. En Pinterest is echt geen vrouwenplatform, het aandeel mannen groeit gestaag. Kijk wel of jouw doelgroep Pinterest gebruikt voor een zinvolle inzet. Of experimenteer eens, want Pinterest stuurt mensen door naar je site, dus je kunt vrij goed zien of het effect heeft.

3. Bio’s en profielen goed inrichten

Een bio of introductie op social media is voor veel mensen de eerste kennismaking met je bedrijf. Die eerste indruk op social media bepaalt of ze je gaan onthouden, volgen en of ze je uiteindelijk goed en betrouwbaar genoeg vinden om contact op te nemen of om met je in zee te gaan.

Je hebt meestal maar weinig ruimte. Bedenk daarom heel goed welk argument of welk element uit je expertise mensen kan boeien en binden. Houd het verder kort, want mensen hebben geen behoefte aan een lang verhaal of cv. Met steekwoorden kom je in veel social media bio’s al heel ver.

Maak een bio ook altijd persoonlijk en eigen. Je bent tenslotte meer dan je functie of expertise. Laat dat daarom zien.

Kijk ook kritisch naar de profielfoto en/of omslagfoto die erbij staat. Logo’s als profielfoto maken je account onpersoonlijk en afstandelijk. Kies daarom voor een herkenbare foto en gebruik als het even kan dezelfde foto op meerdere kanalen. OF gebruik verschillende varianten van een foto waarbij je mogelijk een net iets andere uitstraling of setting hebt die beter bij dat kanaal past.

In dit artikel lees je meer tips voor je social media bio & profiel, inclusief tips per platform.

 

4. Representatieve landingspagina bij je bio

Veel bio’s geven je de mogelijkheid om een link naar je site te delen. Die kun je natuurlijk naar je homepage laten verwijzen, maar die homepage is niet altijd de beste plek.

Je kunt de link ook steeds wisselen, maar dat is best een gedoe en als mensen een ouder bericht ontdekken (bijvoorbeeld via die zoekmachinefunctie), dan klopt je link niet meer.

Dan kun je dus vaak beter voor een representatieve landingspagina kiezen waar de belangrijkste elementen op staan die je wilt bereiken met social media. Bijvoorbeeld met:

  • 3 à 5 recente blogs
  • 1 of meer video’s
  • Je belangrijkste producten of diensten
  • Iets meer over je expertise en achtergrond
  • Sociaal bewijs, zoals een mooie (korte) testimonial

 

5. Gebruik pakkende social media formats

Ieder social media platform heeft eigen omstandigheden voor wat goed en minder goed werkt. Sommige formats werken op meerdere platformen heel goed en kun je dus op meer plekken inzetten:

  • Reageren op berichten van anderen. Dan is het wel belangrijk dat je de kopregel of kernregel van je bio dus scherp en pakkend maakt.
  • Korte video’s van max 2 minuten, maar afhankelijk van het platform en je stijl kan minder dan 30 seconden nog beter zijn.
  • Beeldcarrousels op LinkedIn en Instagram.
  • Persoonlijk zijn: met eigen inzichten, gebeurtenissen en meningen

Het traditionele plaatje-praatje bericht kan ook nog wel goed werken, al is het wat traditioneler. Maar dan moet de afbeelding wel de aandacht trekken zodat mensen stoppen met scrollen en die eerste 1 à 2 regels gaan lezen.

 

Meer impact met social media

Zo heb je 5 manieren om toch voldoende te bereiken via social media. Door het als een vooruitgeschoven post te beschouwen die de aandacht trekt, met een pakkende bio en een aantrekkelijke landingspagina met inhoud die bij jouw doelen past.

Maar ook door berichtenformats te kiezen die goed werken, die je mogelijk op meer kanalen kunt inzetten en door social media als een extra zoekmachine te gebruiken waarbij je vooraf nadenkt over de vindbaarheid van je berichten.

Het zijn manieren die niet heel veel tijd en inspanning hoeven te vragen, omdat je ze deels voor langere tijd instelt zoals je bio’s en de landingspagina.

 

Meer over bereik en zichtbaarheid

 

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp