Je bedrijf op Google. Zo maak je de beste indruk!

Stel, iemand hoort of leest ergens iets over je bedrijf en is nieuwsgierig. Het eerste wat hij dan doet is je bedrijfsnaam googelen. Dan is het van belang hoe je bedrijf op Google naar voren komt en dat het een goede, volledige indruk maakt. Toch vergeten veel bedrijven om het resultaat dat Google dan toont zo goed mogelijk te optimaliseren.


Want Google kan je bedrijf op verschillende manieren laten zien. Variërend van een magere drie regels tot een uitgebreide vermelding van de belangrijkste pagina’s op je site en een zogenaamde Google Plus box. Het is aan jou om daar gebruik van te maken en de kansen die Google biedt te benutten.

Ter illustratie enkele voorbeelden van verschillende bedrijven die met wisselend resultaat in Google te zien zijn.

Een magere vermelding op Google

Hier zie je een bedrijf dat een vrij droge vermelding op Google krijgt met twee regels beschrijving:

Bedrijf op google

Gelukkig heeft deze Schoonheidssalon wel een goede metadescription op haar homepage staan waardoor de beschrijving van haar salon aantrekkelijk oogt en ook enkele relevante termen bevat waar veel op gezocht wordt. Maar het kan beter:

uitgebreide vermelding op Google

In bovenstaand voorbeeld zie je een bedrijf waarvan ook meerdere pagina’s getoond worden. Dat is makkelijk voor degene die googelt, die kan mogelijk sneller naar de juiste pagina. Het is ook fijn voor het bedrijf, want ineens is er een overzicht dat veel meer een totaalbeeld geeft van wat een bedrijf te bieden heeft.

Zo maakt je bedrijf op Google de beste indruk

Tot slot een zoekresultaat van de mooiste boekhandel in Haarlem (en ver daarbuiten). Hier voert het bedrijf in kwestie zelf de volledige regie en laat helemaal zien wat het in huis heeft:

Vermelding De Vries Boeken Haarlem op Google

Waarom is de laatste bedrijfsvermelding de beste?

Zoals je ziet koopt De Vries Boeken een advertentie in Google Adwords in. Dat lijkt overbodig, het organische zoekresultaat (waar niet voor betaald wordt) staat er immers direct onder. De betaalde advertentie is echter klein van formaat en veel mensen zullen dan toch direct op de gratis link klikken. Maar de advertentie voegt wel net wat informatie toe die relevant is voor klanten en die niet in de gewone vermelding staat.

De pagina’s die onder de gewone vermelding staan, voegen allemaal iets toe aan de informatie over het bedrijf. Deze pagina’s van de website van het bedrijf worden achter de schermen gegenereerd door een zogenaamde XML sitemap. Zo’n sitemap is relatief eenvoudig te realiseren. Hij vertelt Google wat de belangrijkste pagina’s van je website zijn en Google maakt daar een selectie uit die het laat zien onder je vermelding.

Op die selectie heb je als bedrijf helaas slechts beperkt grip . Je kunt niet zelf aangeven welke pagina’s daar moeten komen. Je kunt alleen aangeven welke pagina’s je daar liever niet ziet. Dat kan via de Search Console van Google (dat was vroeger Google Webmasters Tools).

Ten slotte zie je rechts de Google Mijn Bedrijf Box van de boekhandel. Die laat automatisch een kaart met de locatie zien en geeft een routebeschrijving.

Zorg ervoor dat de openingstijden zichtbaar zijn en enkele representatieve foto’s. Met die laatste foto’s geef je mensen een eerste indruk. Dat is uiteraard belangrijk als je een winkel hebt of een plek waar je klanten persoonlijk komen. Maar vergis je niet, ook als bedrijf waar klanten niet dagelijks over de vloer komen, wil je ook hier een goede indruk wekken door de manier waarop je je presenteert op Google Mijn Bedrijf. Bedenk daarom goed met welke foto’s je hier de gewenste professionele indruk kunt maken.

Voor een Google Mijn Bedrijf vermelding moet je je aanmelden bij Google My Business. Allereerst geef je aan dat je een bedrijf hebt en waar dat gevestigd is. Vervolgens moet dat geverifieerd worden: dat gebeurt met een kaart met een code die via slakkenpost naar je bedrijfsadres gestuurd wordt. Zodra je de code hebt ingevoerd bij je bedrijfspagina weet Google dat je een legitieme beheerder bent van dit bedrijf. Voor je die kaart ontvangt, verstrijkt meestal wat tijd.

Ondertussen kun je de pagina al helemaal gaan inrichten en zoveel mogelijk informatie invoeren. Ook kun je berichten, evenementen, vacatures en aanbiedingen gaan delen.

Claim de eerste pagina op Google

Wanneer mensen je bedrijf googelen zal je website in principe bovenaan staan. Maar wat staat er verder tussen die eerste 10+ resultaten op de pagina? Zijn dat resultaten waar jij grip op hebt? Ben je blij met deze vermeldingen van je bedrijf?

Je moet er niet aan denken dat er onder je website een klachtenverhaal staat van een ontevreden klant. Of een website van een concurrent. In veel gevallen kun je gelukkig wel de regie nemen over die andere resultaten. Hoe? Dat lees je in dit artikel over je merk op Google.