Alternatieven Google Adwords

Geef je veel geld uit aan Google Adwords? En wil je dat anders?

Want de advertentiekosten lopen op jaarbasis toch aardig op en zodra je stopt met adverteren, droogt ook de stroom bezoekers en bijbehorende omzet op.

Het nadeel van adverteren

Adverteren is zeker zinvol. Je kunt in korte tijd je naamsbekendheid een grote stimulans geven. Of je promoot er je producten en/of je content mee bij een gericht publiek. Maar er kleven ook nadelen aan.

  • Advertentiecampagnes zijn tijdelijk (of je moet een eindeloos budget hebben)
  • Veel advertenties bereiken een te breed publiek
  • Veel advertenties worden niet gezien of gehoord, omdat de ontvanger even niet alert is

Ad blockers zaaien de laatste tijd nog extra onrust onder adverteerders. Ze zijn veel in het nieuws omdat ze ook mobiel aan een opmars bezig zijn. Dat betekent dat een groeiend deel van de advertenties, inclusief Google Adwords, niet meer gezien wordt door bezoekers van websites en mensen die Google’s zoekmachine gebruiken. Een van de topmannen van Google maakt zich volgens een artikel op NU.nl dan ook zorgen over adblockers en hun gevolgen.

Alternatieven Google Adwords

Maar hoe maak je je bedrijf dan zichtbaar als online advertenties steeds minder gezien worden? De beste oplossing is om in de organische Google resultaten te komen en om via partnerships zichtbaar te worden op andere, relevante websites.

Dat kan via de volgende stappen:

1. Maak gerichte content en plaats die op je site

Breid je website uit met een blog gedeelte waarin je kennis, advies, inspiratie en/of entertainment deelt die relevant is voor je product of je dienstverlening. Ga vooral niet lukraak content maken, maar onderzoek:

  • Met welke vragen potentiële klanten worstelen.
    Waar bellen ze over? Welke vragen stellen ze in je winkel of restaurant?
  • Welke vragen typen mensen in bij Google.
    Kijk naar vragen met een passende intentie. Iemand die een gratis fotograaf zoekt zal geen omzet opleveren. Iemand die een vrouwelijke fotograaf zoekt is interessant als jij als ondernemer vrouw bent.

2. Ga (online) partnerships aan

Er zijn altijd bedrijven of websites te vinden die in een aanverwant gebied opereren zonder dat ze je direct beconcurreren. Ik zag al mooie combinaties, zowel lokaal als landelijk:

  • Een schoenenwinkel met een tassenshop
  • Een winkel in alternatieve muziek met een kledingzaak voor skaters en surf- & snowboarders
  • Een schoonheidsspecialiste met een parfumerie
  • De Borstkankervereniging Nederland met Pink Ribbon

Bij een partnership kun je elkaar over en weer in beeld brengen op een zichtbare plek op de site. Dat kan in artikelen of aan de zijkant of onderkant van een webpagina. Met of zonder actie of korting.

Door te bloggen trek je meer bezoekers naar je site en schep je een alternatief voor Adwords

3. Ga gastbloggen

Maak je bedrijf zichtbaar op branche websites, thema websites etc. door gastblogs te schrijven. Met een gastblog vergroot je de bekendheid en zichtbaarheid van jezelf als ondernemer en/of je bedrijf. Voor elk product en elk publiek zijn er wel websites te vinden die gastbloggers verwelkomen. Met gastblogs op andere websites vergroot je bovendien het aantal links naar je eigen website. Dat zorgt voor extra bezoekers en laat de waarde van je website in de ogen van Google stijgen, waardoor je website zichtbaarder wordt in de zoekmachine.

4. Zet sponsored content in

Biedt een relevante website geen mogelijkheid om gastblogs te schrijven informeer dan of ze sponsored content of een advertorial accepteren. Daar betaal je een eenmalig of jaarlijks bedrag voor, maar als je een interessant of aantrekkelijk verhaal maakt levert dat veel op. Sponsored content wordt door het merendeel van de bezoekers gezien als waardevol, ook al zit er een adverteerder achter. Goede websites kijken ook kritisch naar de content die via een sponsor wordt aangeboden en bewaken de kwaliteit. Over het algemeen zal de website je content ook promoten via social media of email marketing.

5. Adverteer elders

Zoals gezegd is een advertentiecampagne tijdelijk: zolang je blijft betalen blijft je campagne bestaan. Bovenstaande alternatieven zijn daarom duurzamer en uiteindelijk goedkoper. Maar soms is het toch prettig om je omzet of bekendheid tijdelijk of lokaal een boost te geven. Naast Adwords kun je dan nog aan de volgende advertentiemogelijkheden denken die (voorlopig) niet onder adblockers te lijden hebben:

  • Facebook advertenties en gesponsorde berichten
    Facebook is na Google en YouTube de meest gebruikte zoekmachine. Het heeft een enorm bereik en je kunt er je advertentie enorm gericht targeten. De kosten zijn desgewenst per klik en relatief laag.
  • Adverteren op YouTube
    Veel kijkers op YouTube vinden advertenties hinderlijk, maar dat komt omdat veel advertenties te weinig verband houden met het filmpje dat iemand wil kijken.
    Plaats je advertenties goed gericht en je behaalt meer rendement.
  • Adverteren op Marktplaats
    Bezoekers van Marktplaats hebben bijna allemaal een koopintentie. Past je product of dienst goed bij de categorieën die Marktplaats hanteert, dan zou je hier kunnen experimenteren.

Door ook elders een advertentie-experiment te doen ontdek je welk platform je met het beste resultaat tegen de beste prijs kunt inzetten. Misschien is dat toch Adwords en misschien is dat een ander platform.

alternatieven google adwords

Stoppen met Adwords?

Als je tevreden bent met je Adwords campagne moet je daar zeker niet acuut mee stoppen.

Maar: als je maandelijks minder kosten wilt maken, dan is het tijd om alternatieven te onderzoeken en deze in gang te zetten. Door naast je Adwords campagne te experimenteren met content, gastbloggen of partnerships ontdek je snel of je hier extra bezoekers en omzet uit haalt en of je organische positie in de Google zoekmachine verbetert. Als de eerste resultaten er zijn, kun je je budget in advertenties geleidelijk gaan afbouwen.