Adverteren op social media

adverteren op social media

Vraag je je ook af wanneer het nou echt zin heeft om advertenties in te zetten op social media en waar je dan het best kunt adverteren? Om die vraag te beantwoorden is het slim om de volgende zaken op een rij te zetten aan de hand van 5 deelvragen:

  1. Wat wil ik bereiken met een advertentie?
  2. Zijn social media hiervoor het beste middel?
  3. Op welk platform kan ik dan het best adverteren?
  4. Aan welke kosten moet ik denken?
  5. Wanneer is adverteren op social media geen goed idee?

Doelstellingen van een advertentie

Als bedrijf kun je verschillende doelen hebben die je met social media advertenties kunt realiseren. Dit zijn de belangrijkste:

  • Vergroten naamsbekendheid bij een bepaald publiek
  • Bekend maken wat je doet en biedt
  • Verkrijgen van nieuwe fans of volgers
  • Realiseren van meer nieuwsbriefabonnees
  • Leads genereren, bijvoorbeeld via:
    • De download van een eBook/PDF
    • De download van een app
    • Het maken van een test
    • Het invullen van een contactformulier
    • Het meedoen aan een wedstrijd
  • Sales: het stimuleren van een aankoop
  • Het uittesten van twee of meer designs of versies van een product

Zit jouw doelstelling hier bij, dan kunnen social media je mogelijk helpen.

Is adverteren op social media het aangewezen middel?

Adverteren op social media kan je zeker helpen bij het realiseren van de hier genoemde doelen. Omdat social media nu eenmaal hip en happening zijn, ben je misschien snel geneigd om je hier blind op te staren. Maar er leiden natuurlijk meer wegen naar Rome. Soms zijn er andere methoden die sneller, beter of effectiever zijn. Zo kun je de genoemde doelen ook op andere manieren realiseren:

Naamsbekendheid kan via allerlei massamedia bereikt worden. Het voordeel van social media is dat je heel goed kunt targeten. Maar misschien is dat voor jouw doel wel niet zo nodig en wil je alle volwassenen in een bepaald gebied bereiken, ongeacht leeftijd, geslacht of interesses. Een lokaal bedrijf kan prima iets afspreken met een lokale krant, website of radiostation.

Nieuwe volgers, fans of vrienden realiseer je voordelig en met weinig moeite door al je communicatiemiddelen zo in te richten dat mensen ook kennis nemen van de waarde die op sommige social media platforms biedt. De meeste mensen weten inmiddels wel dat als je snel hulp wilt bij een treinprobleem, je heel goed naar het Twitter account van NS kunt gaan.

Meer abonnees op je nieuwsbrief realiseren, kan minder omslachtig en veelal goedkoper door een uitgekiende samenwerking aan te gaan met een partij die al veel abonnees heeft en voor wie jouw informatie en aanbod een aanvulling is.

Het verkrijgen van leads gaat op een duurzame en goedkope manier als je hiervoor goed vindbare webpagina’s inricht op je site en het daar heel aantrekkelijk maakt om iets te downloaden, gegevens achter te laten of om mee te doen aan een wedstrijd. Bied je bijvoorbeeld opleidingen of trainingen aan, dan kun je mensen uit nodigen om gratis een webinar of live training bij te wonen.

Sales via je website zou je ook heel goed kunnen realiseren met Adwords. Het grote voordeel van Adwords is dat je mensen bereikt die een gerichte zoekvraag hebben ingevuld, die als het goed is matcht met jouw advertentie. Met de juiste toon en aanbod, heb je een grote kans hen over de streep te trekken. Bij social media is je advertentie juist in beeld als mensen iets anders aan het doen zijn en dan is het een stuk lastiger om hen te verleiden om te klikken.

Al deze doelen kun je realiseren door te adverteren op social media, maar een grondige verkenning van andere mogelijkheden kan een besparing en meer rendement opleveren. Dus gebruik de kennis die je van je klanten hebt en vooral ook je creativiteit!

voorbeelden Facebook advertenties

Waar kun je dan het best adverteren?

Ah, hier kun je een boek over vol schrijven. Maar ook in een kort bestek kun je veel keuzes en afwegingen maken. Dit zijn de belangrijkste platforms voor advertenties:

Facebook

Facebook advertenties zijn geschikt voor boodschappen gericht op consumenten, maar ook op zakelijke beslissers. Een voorwaarde voor een geslaagde advertentie op Facebook is wel dat de beleving van je advertentie aansluit bij de reden waarom mensen op hun tijdlijn kijken: om op de hoogte te blijven van alles en iedereen waar ze van houden. Dat kun je doen door positieve, zelfs entertainende berichten te delen en door praktische waarde te bieden die aansluiten bij interesses en wensen van de mensen die je advertentie gaan zien.

Facebook is daarbij superieur in heel doelgericht adverteren tegen relatief lage prijzen, zeker als je uiting bij mensen in de smaak valt. Wil je vrouwen tussen de 30 en 45 benaderen, die in een relatie zitten, Linda Magazine top vinden, wonen in Friesland en van zeilen houden? Dan vind je die groep nergens anders zo goed.

Twitter

Adverteren op Twitter is relatief nieuw. Het lastige van Twitter is dat je gesponsorde tweet snel door iemands tijdlijn raast, want het tempo van tweets ligt meestal hoger dan die van berichten op Facebook. Het voordeel is wel dat je de volgers van specifieke tweeps kunt adresseren. Twittert iemand vaak over een specifieke hobby, soort eten of films en heb jij iets relevants in de aanbieding? Goede kans dat de volgers van die tweep dat ook leuk vinden en interesse tonen in je bericht. Daarnaast biedt ook Twitter de mogelijkheid om mensen met specifieke interesses op bepaalde locaties je boodschap te tonen.

Zowel Twitter als Facebook bieden je de mogelijkheid om mensen die je website hebben bezocht nog eens te benaderen met een gericht vervolgbericht.

LinkedIn

Iedereen associeert LinkedIn met business to business marketing en dat ligt ook voor de hand. Maar mensen zijn ook lid van groepen die meer privé interesses adresseren dus je hoeft het niet tot zakelijke doelgroepen te beperken. Het mooie van LinkedIn is dat je je advertentie ook heel gericht kunt tonen aan de leden van een LinkedIn groep. Dan realiseer je met een beperkt budget toch een relatief grote zichtbaarheid. Nadeel van LinkedIn is mogelijk dat je hier relatief veel betaalt voor een klik. Maar als je goed weet wat je op welke manier uit je advertenties op LinkedIn wilt halen, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

YouTube, Pinterest, Instagram en Spotify

Veel bedrijven concentreren zich op social media op de grote drie. Maar de andere platforms bieden ook steeds meer kansen. Als jouw doelgroep een specifiek type filmpjes leuk vindt, dan kun je daar geraffineerd op inhaken met een doelgerichte tekstadvertentie (via Google Adwords ) of via drie soorten videocommercials. Op YouTube kun je mensen selectief bereiken op basis van geslacht, locatie, interesses en leeftijd.

Pinterest biedt steeds meer opties tot adverteren. De koopknop wordt in de VS nu toegevoegd en het is wachten tot die hier ook arriveert. Ideaal als je een webwinkel hebt, je doelgroep vrouwen zijn en je bijvoorbeeld iets biedt dat verleidt tot impulsaankopen.

Adverteren op Instagram is inmiddels relatief eenvoudig als je een Facebook bedrijfspagina hebt. Via de advertentiefunctie op Facebook of via de Power Editor kun je advertenties voor Instagram maken. Lees hier meer over de werkwijze.

Ook Spotify biedt je de kans om gericht mensen aan te spreken die naar een bepaalde Spotify lijst luisteren. Als je de muziekvoorkeur van je potentiële klanten weet of als je mensen tijdens een specifiek moment wilt bereiken, is dat een prima kans!

kosten adverteren op social media

De kosten van social advertising

De kosten van adverteren op social media lopen sterk uiteen. In de meeste gevallen kun je een budget per dag aangeven en/of voor de duur van een campagne. Zo weet je dat je nooit over je budget heen gaat.

Op Facebook en Twitter kun je al voor lage bedragen een klik realiseren, soms zelfs voor enkele centen per klik. Bij Twitter betaal je voor elke interactie, dus ook als iemand je Tweet als favoriet markeert. Het rendement van zo’n gefavoriete tweet is lastig te meten, maar je betaalt er dus wel voor.

LinkedIn advertenties kosten minimaal € 2 per klik. De kosten voor een campagne kunnen dus flink oplopen, maar als je exact weet wie je via welke selectie kunt bereiken en je weet dat je het juiste aanbod voor hen hebt, is een LinkedIn campagne een goed idee.

Op YouTube betaal je alleen als je videocommercial ofwel helemaal is bekeken ofwel als er ten minste 30 seconden is gekeken. Bij de tekstadvertenties via Google Adwords betaal je ofwel per klik ofwel per 1000 vertoningen.

Zo zie je dat de kosten van adverteren op social media sterk uiteen kunnen lopen. Zelfs al heb je slechts enkele tientjes per maand beschikbaar dan nog kun je resultaten behalen. Om teleurstellingen te voorkomen is het verstandig om je budget niet af te laten hangen van de kosten die een klik of een view je kost. Redeneer liever andersom: wat kan een advertentie op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn je opleveren als je kijkt naar het doel dat je hebt? Wat leveren 1000 nieuwe nieuwsbriefabonnees je straks op? Als je weet hoeveel van je huidige nieuwsbriefabonnees een aankoop bij je doen en wat die aankoop je oplevert kun je nagaan wat je over mag hebben voor 1000 nieuwe abonnees. Zo’n berekening kun je ook loslaten op het werven van leads voor je site via social media of voor de winst die elke verkoop je oplevert.

Op basis van die berekeningen weet je wat het rendement van een advertentie kan zijn en welk budget je zou moeten vrijmaken. Kijk daarnaast naar de specifieke kenmerken en mogelijkheden van elk sociaal platform en je weet op welk platform je met welk bedrag aan de slag kunt.

5. Wanneer is adverteren op social media geen goed idee?

Natuurlijk moet iedereen eigen keuzes en afwegingen maken. Maar normaal gesproken is de ROI van een advertentie een belangrijke factor: wat wil je dat het oplevert? Als je die doelstellingen niet helder hebt, kun je achteraf niet bepalen of een campagne nou een succes was en of je een reëel bedrag hebt betaald voor de resultaten.

Social media advertenties zijn vaak succesvoller als je veel weet over je doelgroep. Wat zijn hun kenmerken en hun koopmotieven? Als je daar geen gedetailleerd antwoord op kunt geven, loop je het risico dat je advertentie weinig oplevert. Een doelgroep als ‘HRM managers’ is aan de vage kant. Heb je echter iets voor HRM managers van IT bedrijven die worstelen met een specifiek vraagstuk, dan spreekt je advertentie meer aan. ‘Vrouwen tussen 20 en 35’ is ook te vaag. Vraag je dan af of die vrouwen single zijn, wel/geen kinderen hebben en vooral: wat hun interesses zijn. Welke sporten en hobby’s hebben ze, welke bladen lezen ze, wat zijn hun favoriete TV programma’s?

Een andere risicofactor is als je op goed geluk gaat adverteren, omdat je weinig kennis en ervaring hebt met de advertenties op een sociaal medium. Bouw in dat geval een periode met leergeld in waarin je de mogelijkheden verkent en langzaam uitvindt hoe je efficiënt advertenties maakt en op welke wijze en aan wie je ze toont.

In het verlengde daarvan hebben je advertenties meer kans van slagen als je vanaf het begin verschillende varianten uittest en de tijd neemt om te monitoren hoe elke advertentie scoort. Je kunt dan denken aan varianten waarin je verschillende zaken tegen elkaar afzet:

  • Mannen versus vrouwen
  • Mobiele weergave versus weergave op laptop/desktop
  • Twee of drie advertentietitels
  • Verschillend geformuleerde calls to action
  • Twee of drie afbeeldingen
  • Verschillende kleuren of wel/geen gekleurde rand

Maak het ook weer niet te gek, je wilt wel het overzicht houden. Bedenk wat je echt wilt weten en wat echt verschil zou kunnen maken bij jouw doelgroep en jouw aanbod en maak een gerichte keuze uit de verschillende variaties die je test.

Hopelijk bieden bovenstaande deelvragen je voldoende houvast om te bepalen of adverteren op social media voor de doelstellingen van jouw bedrijf geschikt is. Heb je een vraag of wil je hierover van gedachten wisselen, dan volstaat een telefoontje of mailtje. We denken graag met je mee!

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019