7 websitetips voor meer rendement uit je site

7 websitetips voor meer rendement uit je site

Slechts weinig ondernemers halen uit hun site wat er inzit. Dat is eeuwig zonde, want een website zou het fundament van je marketing moeten zijn. Of je nu als freelancer werkt of producten of diensten verkoopt. Als het goed is, is je website de spin in je marketingweb waar andere marketingacties naar verwijzen: je social media accounts, je visitekaartje en ander drukwerk, gastbloggen en profielen op andere websites, enz. Op je website ben jij heer en meester en niet afhankelijk van de regels en veranderingen van anderen, wat bijvoorbeeld bij je LinkedIn profiel wel het geval is. Daar kunnen functionaliteiten die jij belangrijk vindt, soms ‘zo maar’ veranderen of verdwijnen. Op je website ben jij daarentegen degene die alles bepaalt. Het is dus ook aan jou om je website optimaal te benutten.

Met deze 7 simpele websitetips kun je zelf weer meer uit je eigen site halen, omdat ze ervoor zorgen dat je bezoekers:

  • Sneller overtuigd raken van je kwaliteiten
  • Nader kennis met je willen maken
  • Anderen vertellen over je site/je aanbod

1. Meer profijt uit je meest bezochte pagina’s

Weet je welke pagina’s op je site behalve je homepage het meest bezocht worden? Gebruik je deze kennis ook echt? Het kan je namelijk enorm veel opleveren.

Kijk maar in Google Analytics welke pagina’s nu de meeste bezoekers krijgen en wat die bezoekers vervolgens doen. Hoe lang blijven ze op deze pagina’s? Bezoeken ze nog een volgende pagina of zijn ze hierna meteen weg? Kunnen ze in het laatste geval eigenlijk wel gemakkelijk naar een verwante pagina? Is er een link tussen die pagina en je verkoopaanbod en zo nee, hoe zou je die link dan kunnen leggen?

Pak de top 3 meest bezochte pagina’s er eens bij en kijk hoe je die nog aantrekkelijker en vooral effectiever kunt maken. Bevat deze pagina een duidelijke verwijzing naar je aanbod? Kunnen mensen zich op deze pagina’s wel abonneren op je nieuwsbrief? Staat er een link naar een verwante pagina met interessante informatie? Is de pagina nog wel up-to-date of kun je de informatie actualiseren en doen alle links het nog?

2. De pagina over jou/je bedrijf

Grote kans dat je ‘over ons’ pagina op de tweede plaats van je meest bezochte pagina’s staat. Veel professionals vullen deze pagina met informatie over henzelf. Begrijpelijk, maar niet het meest handige om te doen. Je bezoeker wil namelijk wel meer over jou of je bedrijf weten, maar dan vooral in relatie tot zijn vraag, behoefte of probleem. Juist op de ‘over ons’ pagina moet je je bezoeker centraal stellen en vertellen hoe je hem kan helpen. Elders op deze site lees je meer over hoe je de ‘over ons’ pagina goed kunt benutten.

3. Calls to action

Veel ondernemers vergeten op elke relevante pagina een call to action te plaatsen. Heb je een nieuwsbrief, zorg ervoor dat deze op elke pagina staat. Heb je een gratis product (download, rapport, test of demo), zorg ervoor dat er een duidelijke call to action is op de relevante pagina’s. Beslis voor jezelf wat de belangrijkste vervolgstap is waarvan je wil dat de bezoeker die zet en zorg ervoor dat je deze voldoende duidelijk maakt. Die stap kan per pagina verschillen.

4. Beeld op je site

Veel ondernemers begaan de vergissing dat ze een tekstgeoriënteerde site maken. In de tekst kun je namelijk veel informatie kwijt, is de redenering. Dat klopt, maar beeld is onmisbaar om je betoog te ondersteunen en om het oog naar bepaalde punten op een webpagina te trekken. Dat kan een sfeerbeeld zijn, maar ook een grafische weergave van de inhoud van je tekst, zoals een grafiek, tabel of een infographic. Sterk beeld is ook belangrijk als je je webpagina’s deelt op social media. Social media updates mét beeld worden veel vaker aangeklikt en verder gedeeld dan updates zonder beeld. Hoe je beeld kunt inzetten, lees je in een artikel over visuele marketing.

5. Interne links op je site

Zorg dat inhoudelijk verwante pagina’s op je site naar elkaar linken. Zo kunnen bezoekers gemakkelijk gerelateerde informatie op je site vinden, blijven ze langer hangen op je site en heb je meer kans om een goede indruk te maken. Maar ook zoekmachines waarderen interne links: ze vertellen waar je site over gaat. Gebruik daarom geen vervolglinks als ‘lees meer’, maar benoem de link met relevante termen.

6. Zorg dat mensen je site met anderen kunnen delen

Prachtig dat iemand onder de indruk is van de informatie op je site. Maar het is nog veel prachtiger als hij deze informatie ook deelt met zijn netwerk. Zorg ervoor dat je dat delen dus zo gemakkelijk mogelijk maakt. Heb je een WordPress site, dan zijn er tal van plug-ins waarmee je dat gemakkelijk voor elkaar krijgt. Met andere websites lukt het door html codes van de social media van jouw voorkeur te integreren op je site. Elke sitebouwer kan dit voor je doen.

7. Laat testimonials zien

Tevreden klanten zullen twitteren over hun ervaringen of deze delen op Facebook. Of ze geven een aanbeveling op LinkedIn. Soms sturen ze je spontaan een mail of geven ze een positieve beoordeling op een evaluatieformulier. Vraag toestemming om die aanbevelingen op je site te gebruiken en deel ze op een prominente plek. Bijvoorbeeld op de pagina’s waar je iets verkoopt of op de ‘over ons’ pagina.