Social media best-practices

Als er iets is dat voortdurend verandert zijn het wel de social media platformen. Er komen regelmatig nieuwe bij en de voorkeuren van gebruikers veranderen ook regelmatig. Die snelheid van verandering vraagt op zich al om social media best-practices.

Maar dan heb je ook nog het wispelturige algoritme. Dat verandert zo’n beetje om de paar maanden. Waardoor berichten die voorheen goed werkten, het nu een stuk minder doen. En omgekeerd natuurlijk.

In dit artikel en in onderstaande aflevering van de 100% Expert Podcast probeer ik daarom zo goed mogelijk social media best practices met je te delen. Dat zijn zoveel mogelijk redelijk tijdloze adviezen, al weet je met social media nooit hoe lang iets precies houdbaar is!

Advies 1: richt je op scrollers OF op zoekers

Social media hebben twee soorten gebruikers:

1. De scrollers

Dit zijn de mensen die afleiding zoeken op social media of willen zien wat hun vrienden of connecties doen. Het kan zijn dat ze jouw account volgen en daarom je berichten onder ogen krijgen in hun tijdlijn. MITS het algoritme denkt dat dat aan de orde is. Of ze zien je bericht omdat iemand anders erop reageerde. Feit is dat ze je content deels bij toeval of door moeilijk te beïnvloeden factoren onder ogen krijgen.

2. De zoekers

Dit zijn de mensen die social media gebruiken om gericht te zoeken naar een bepaald onderwerp of nieuws, naar een product of productreview of naar een bedrijf of organisatie.

En de meeste mensen wisselen scrollen en zoeken natuurlijk af. Maar de hamvraag voor jou en tegelijkertijd de eerste best-practice is dan op wie je je wilt richten: op de scrollers of op de zoekers.

Want die keuze betekent veel voor de platformen waarop je het beste actief kunt zijn én voor de content die je daar deelt.

De social media die veel scrollers trekken zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • TikTok

Dit is geen sluitend of uitsluitend rijtje. Ook Twittergebruikers zoeken soms heel gericht en steeds meer jongeren gebruiken Insta en TikTok om iets te zoeken, bijvoorbeeld als ze een lunchtentje zoeken. Maar over het algemeen vind je hier vooral scrollers.

Social media voor zoekers

De social media waar vaak gericht gezocht wordt zijn:

  • Pinterest
  • YouTube
  • Twitter: trends en hashtags
  • LinkedIn: voor wie mensen of bedrijven zoekt
  • TikTok: vooral jongeren zoeken hier

 

Een veelzeggende social media keuze 

De keus of je je wilt richten op scrollers of zoekers kan je op twee manieren helpen:

  1. Waar je vooral actief wilt zijn
    En welke platformen je wilt uitsluiten qua inzet of waar je minder actief bent.
  2. Welk type content daar voor jou kan werken
    Waar moet je social media content aan voldoen: moet die vooral vindbaar zijn of moet die een opvallend haakje of zogenaamde kauwgom voor de ogen bevatten.

Advies 2: content zonder externe links

Content zonder links die mensen van het platform sturen, is een van de eerste stappen die je moet zetten om ervoor te zorgen dat het algoritme geneigd is om jouw bericht aan een wat grotere eerste groep kijkers voor te schotelen.

Als een deel ervan kijkt of reageert, ziet het algoritme dat als een positief signaal. Hoe groter dat eerste groepje is, hoe groter de kans is dat die eerste interacties plaatsvinden.

Dat betekent dat je er goed aan doet om content te plaatsen die mensen op het platform houdt en liefst ook langer op dat platform houdt. Dan is het algoritme je sneller gunstig gezind. Bijvoorbeeld met wat langere berichten of video’s. Of met een mooie carrousel of foto album. Wat soms ook kan is dat je met een nieuw bericht verwijst naar een eerder bericht op dat platform.

interactieve social media content

Advies 3: interactieve content

Je wilt graag dat het algoritme een signaal krijgt dat je content iets teweegbrengt. Dus dat mensen op een ‘lees meer’ klikken, reageren of je bericht delen. Of dat ze ergens doorheen bladeren of stemmen.

Dus je voelt het al: het plaatsen van content die zich richt op interactie doet het goed. Denk dan aan een poll, carrousel of een bericht met een haakje aan het begin zodat mensen verder lezen of echt de video bekijken.

Kies niet voor interactieve formats vanwege het algoritme. Dat wordt veel te gekunsteld en resulteert bijvoorbeeld in soms onzinnige polls die je zo’n twee jaar terug op LinkedIn zag. Bedenk liever wat je op social media wilt bereiken, welke boodschappen daar bij horen en kies het beste format voor je boodschap. Heb je dan meerdere opties, kies dan voor een optie of voor een uitvoering die interactie stimuleert, zoals een haakje aan het begin dat de nieuwsgierigheid opwekt.

Advies 4: zet korte video’s in

Een van de meest succesvolle formats op bijna alle social media zijn natuurlijk de korte video’s. Met dank aan TikTok kun je nu niet meer om Reels, Shorts en andere korte video’s heen. Althans zo lijkt het.

Veel mensen vinden kortdurend vermaak of een snelle tip inderdaad leuk. Past zoiets bij jouw doelen met content, gebruik dan zeker de korte video formats.

Het is wel een beetje een hype en daar hoef je niet aan mee te doen als het je niet past. Bijvoorbeeld omdat je liever wat langere video’s maakt met meer verdieping.

Opnieuw geldt het advies dat het slim is om te kijken wat je doelgroep wil en wat bij jouw doelen past. Maar ook: hoe kun je je onderscheiden. Als je concurrenten voor een bepaald videoformat kiezen kun je het ook anders aanpakken en je op die manier onderscheiden.

Dus ja, korte video formats werken goed, maar maak je eigen keuzes.

korte video als content format

Advies 5: ga voor een community gevoel

Veel mensen weten echt wel dat ze op social media soms in een zogenaamde funnel terechtkomen. Bijvoorbeeld als ze je weggever downloaden of zich ergens op abonneren.

Funnels werken nog steeds, maar waar sommige social media zich ook heel goed voor lenen is om een community gevoel te creëren. Dan kom je al snel uit bij een groep. Meestal op Facebook, soms op LinkedIn. Of misschien op Discord.

Wanneer je ziet dat jouw doelgroep behoefte heeft aan steun of advies van gelijkgestemden dan kan een groep een goede manier zijn.

Een mini-mini vorm van de community is dat mensen een band met jou als afzender kunnen opbouwen. Via DM’s, via kleine gebruikersgroepjes of via een speciaal account dat je daarvoor start zoals op Instagram. Vaak is dat een afgeschermd account waar mensen veilig zaken met elkaar kunnen delen of waar jij specifieke informatie ontsluit.

social media best practices training

Training social media best-practices

Raak bijgepraat over de laatste social media veranderingen: wat werkt wel en wat werkt niet meer? Inclusief analyse van je accounts.

5 social media best-practices

Onthoud vooral dat je altijd vanuit je eigen doelen werkt en goed kijkt naar de wensen en eigenschappen van je doelgroep. Houd daarnaast deze 5 social media best-practices in gedachten en je hebt een goede basis voor een succesvolle inzet van social media:

  1. Bewust kiezen voor scrollers dan wel voor zoekers
  2. Content met zo weinig mogelijk uitgaande links delen
  3. Bedenken hoe je interactieve content formats inzet
  4. Kiezen voor korte video’s
  5. Proberen om een community gevoel of een meer persoonlijke band te realiseren.

 

Je expertise op social media

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp