De SHITT-formule voor content die opvalt

Alle content moet allereerst voldoende ogen, oren en aandacht trekken. Pas dan kan het gewaardeerd en onthouden worden en aanzetten tot de gewenste actie. Maar het is verdraaid lastig om in deze tijden van content overload voldoende op te vallen en je te onderscheiden van concurrerende content. Om dat te bereiken gebruik je de SHITT-formule. Deze helpt je om opvallende content te maken voor je doelgroep.

Geschatte leestijd: 5 minuten

SHITT staat voor Scherp, Helpend, Intrigerend en Trendsettend of Tijdloos. Vijf criteria die je helpen toetsen of de content die je maakt straks echt opvalt en voldoende toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep.

Scherpe content

Scherp zijn, een mening geven. Veel bedrijven deinzen ervoor terug. Bang om mensen af te stoten. Tegelijkertijd wil niemand een grijze muis zijn. Sterker nog: je doelgroep wil ook helemaal geen zaken doen met grijze muizen… Dus geef je bedrijf en manier van werken kleur en laat zien wat je mening is. Dan trek je de mensen aan die bij je onderneming passen.

Scherpe content verwoordt op een treffende manier hoe iets wat jou/jullie betreft in elkaar zit. Stelling nemen of onderwerpen aanpakken die anderen links laten liggen zijn een goede manier om dat te doen. Een andere manier is om bij ieder stuk content niet meer woorden, herhalingen of uitweiding te gebruiken dan strikt noodzakelijk. Daardoor krijg je heel puntige content die mensen snel kunnen consumeren, maar die wel veel zeggingskracht heeft.

Vormen van scherpe content

Content die scherp is, is vaak een artikel voorzien van een duidelijke en prikkelende titel, inleiding, argumenten en afsluiting. Een korte video is ook een goede optie, net als een afbeelding waarin je een stelling of mening deelt.

Helpende content

Mensen hebben het druk, hebben taken en dingen te doen. Daarom zoeken ze voor tal van vragen een antwoord en een oplossing voor hun problemen. En wel zo snel en goed mogelijk. Wie iets googelt wil NU een DUIDELIJK antwoord op de vraag. Niet een artikel of video die herhaalt wat het probleem is of slechts een deel van de oplossing geeft, maar concrete suggesties hoe je iets oplost of hoe je meer resultaat krijgt. Dát is helpende content.

Wees daarbij niet bang dat je te veel deelt of te veel weggeeft. Dat is zelden het probleem. Ook niet als je het van de verkoop van je kennis moet hebben. Gericht advies op maat is immers onovertroffen. Door echte antwoorden en oplossingen te geven laat je niet alleen zien dat je de kennis in huis hebt, maar ook dat je behulpzaam bent. Dat is toch iets dat mensen zoeken in een adviseur of een bedrijf dat zegt service hoog in het vaandel te hebben.

Vormen van helpende content

Helpende content heeft vaak de vorm van een stappenplan, checklist, handleiding of demonstratie- of uitlegvideo. Maar je kunt ook denken aan een strip of een infographic.

Je bereikt meer met SHITT content

Intrigerende content

Door te intrigeren val je direct op een positieve manier op en zet je mensen aan het denken of verwonderen. Daarmee houd je de aandacht langer vast én onthoudt men je beter. Bijvoorbeeld omdat je iets vertelt dat mensen nog niet wisten of waardoor ze ergens heel anders over gaan denken. Of omdat het informatie bevat die tegenstrijdig lijkt, maar het niet is. Onverwachte inhoud intrigeert én wordt onthouden. Maar ook de vorm waarin je iets brengt kan intrigeren.

Vormen van intrigerende content

Natuurlijk kun je intrigeren met een artikel. Maar ook door iets met humor te verpakken, zoals in een cartoon, strip of video. Beeldende vormen zijn heel geschikt om te intrigeren omdat ons brein visuele informatie gemakkelijk tot zich neemt. Denk aan een afbeelding met een intrigerend feit, een foto van grote schoonheid of een video die heel knap gemaakt is.

Trendsettende content

Bij trendsettende content heb je twee keuzes. Of je komt zelf met iets heel nieuws of je haakt heel snel in op actualiteiten of trends. In het eerste geval doe je bijvoorbeeld onderzoek of een test. Daarbij kun je eventueel gebruiken van bestaande bronnen en onderzoeksdata. Of je maakt een vergelijking tussen meerdere opties waardoor je doelgroep gemakkelijker een keus uit verschillende alternatieven kan maken. In het tweede geval haak je direct in op iets dat in de actualiteit speelt en geef je aan wat het standpunt, inzicht, ervaring van jouw bedrijf of organisatie is.

Vormen van trendsettende content

Een onderzoeksverslag, infographic of een bladerbare presentatie zijn goede opties voor trendsettende content. Haak je in op nieuws dan ligt een persoonlijk blog voor de hand. Of schrijf een persbericht of opinieartikel als je vindt dat de media iets onvoldoende belichten en stuur dat op naar het medium/media van je keuze.

Tijdloze content

Trendsettende content heeft een bepaalde levensduur. Dat kan een dag, week, maand of jaar zijn, maar omdat het trendsettend is, is de houdbaarheid en relevantie per definitie beperkt. Daarom is de alternatieve T in de SHITT-formule die van tijdloze content. Dit is evergreen content die doelbewust gemaakt is om heel lang mee te gaan. Als je deze content maakt, is het goed om deze regelmatig na te lopen en van een update te voorzien. Bijvoorbeeld elke zes of twaalf maanden.

Daarnaast kun je ook de inhoud van je content kritisch beoordelen op elementen die mogelijk snel verouderen of veranderen. Die doen dan afbreuk aan de levensduur. Kijk of je die elementen kunt aanpassen of weglaten.

Vormen van tijdloze content

Onder tijdloze content vallen overzichten, handleidingen en uitgebreide stappenplannen. Bijvoorbeeld in de vorm van een artikel, presentatie of PDF.

De meest gemaakte fout bij content

Ook content die aan de SHITT-criteria voldoet kan falen. De reden daarvoor zit hem in de strategie die aan de content ten grondslag ligt. Vaak gaat de strategie namelijk uit van allerlei veronderstellingen over de eigenschappen, kenmerken, pijnpunten en wensen van de doelgroep maar zijn die onvoldoende getoetst. Het gevolg is dat je content net niet de juiste mensen bereikt of hen onvoldoende weet te boeien. Effectieve content is dus én content die boeit én content die perfect is afgestemd op de daadwerkelijke motieven van de juiste doelgroep.

Ook opvallende content?

Wil je advies of concrete hulp bij het maken van content die jouw doelgroep echt ziet en die hen boeit?

Natuurlijk maken we voor diverse klanten uiteenlopende teksten voor het web (en daarbuiten). Teksten die vlot en op de doelgroep geschreven zijn en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar ook social media berichten en offline content. Dat doen we bijvoorbeeld met content abonnementen en pakketten.

 

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp