Recensie Fanocracy

Bij een nieuw boek van David Meerman Scott is mijn interesse direct gewekt. Hij is immers de auteur van ‘New rules of marketing and PR’. Een boek dat al in 2007 een pleidooi was voor contentmarketing en inmiddels een marketingklassieker is.

Met Fanocracy borduurt de auteur daarop voort en het boek vertoont overeenkomsten met This is Marketing van Seth Godin. Zowel Scott als Godin pleiten voor een echte band met je doelgroep. Pas als die band er is, slaag je in je marketing. Of, zoals de ondertitel zegt, zo verander je fans in klanten en maak je van klanten fans.

Marketinglessen uit Fanocracy

David Meerman Scott schreef dit boek met zijn dochter Reiko. Samen verzamelen ze veel verschillende voorbeelden van fanculturen die bedrijven succesvol maken. Doordat ze ieder voorbeelden uit eigen ervaring aandragen ontstaat een boek met voorbeelden die op verschillende leeftijdsgroepen van toepassing zijn. Zo zitten er voor ieder bedrijf handige voorbeelden in.

Die voorbeelden zijn geclusterd in thema’s die ieder op zich een marketingles zijn. Allemaal met het uitgangspunt om fans en klanten te realiseren door een hechte band met hen te vormen. Ik noem hier enkele marketinglessen.

Marketingles 1: kom letterlijk dichtbij

We zijn gewend geraakt aan online communicatie met familie, vrienden én met bedrijven. Toch heeft dat contact minder betekenis voor mensen dan een echt samenzijn. Scott draagt enkele mooie onderzoeken aan die dat onderbouwen, maar zijn voorbeelden spreken nog meer.

Waarom zijn mensen fan van Starbucks?

Een voorbeeld is Starbucks. Waarom is deze keten zo groot geworden? Niet vanwege de koffie of de skills van de barista’s, die vind je op veel meer plekken. Maar Starbucks biedt een prettige omgeving, bijvoorbeeld voor freelancers die geen kantoor hebben. Zij kunnen natuurlijk thuis werken, maar daar zit je ook maar alleen. In plaats daarvan gaan ze massaal naar koffieketens als Starbucks. In eerste instantie voor een afspraak, maar vaak blijven ze dan de rest van de dag hangen om te werken. Juist vanwege de sfeer en de aanwezigheid van anderen, niet vanwege de koffie of wortelcake.

Succesvolle eierboer (ondanks duurdere eieren)

Een ander voorbeeld is de eierboer in Australië wiens eieren aanmerkelijk duurder zijn dan van de concurrent. Toch is hij enorm succesvol omdat hij bij zijn start eerst een kleine lokale klantenkring had met wie hij persoonlijk zijn verhaal en visie deelde. Naarmate zijn klantenkring groeide, werd zijn verhaal bekender, daardoor kreeg hij meer klanten, die vertelden zijn verhaal verder enzovoort. Hoewel zijn bedrijf nu behoorlijk groot is, gaat hij nog steeds regelmatig naar winkels en markten toe om met kopers te praten. Het is dat persoonlijke contact dat zijn succes steeds verder aanjaagt.

Marketingles 2: geef meer dan nodig

Een klein geschenk of gebaar kan een onuitwisbare indruk achter laten. Zeker als duidelijk is dat je dit helemaal niet had hoeven doen. Het gaat dus veel verder dan een ‘gewoon’ goede klantenservice, maar betekent dat je verwachtingen niet alleen overtreft maar er ook geen eigenbelang achter zit (althans niet op het eerste gezicht). Voorbeeld hiervan zijn The Grateful Dead die concertbezoekers de optredens vrijuit lieten opnemen en dat zelfs faciliteerden. Het gevolg was dat hun muziek zich snel verspreidde.

Een ander voorbeeld is Duracell dat met Power Forward gratis batterijen uitdeelt tijdens natuurrampen. Bij een ramp valt de  elektriciteit immers vaak uit en hebben mensen dringend behoefte aan batterijen. Duracell zorgt dat die snel ter plaatse komen. Zo brachten ze dertig ton gratis batterijen naar Puerto Rico nadat Orkaan Maria hier grote verwoestingen had aangericht. Het gevolg is dat mensen een nog beter gevoel hebben bij het merk Duracell. Dat laat je echt niet in de steek.

Marketingles 3: doe dingen samen

Ga verder dan de commerciële transacties door samen dingen te maken of te realiseren. Scott noemt hier een aantal aansprekende voorbeelden, waaronder Coldplay dat het publiek bij de voorstelling betrekt. Maar het voorbeeld dat veel bedrijven zich eigen kunnen maken is dat van Grain Surfboards. Zij maken houten surfboards, maar dat niet alleen: tijdens maandelijkse workshops kun je als klanten je eigen houten surfboard maken met de gereedschappen, technieken en ondersteuning van Grain Surfboards. Daarmee realiseren klanten maatwerk surfboards die enorm opvallen in de surfgemeenschap. Je snapt dat iedere surfer die andere surfers vertelt hoe hij deze zelf gemaakt heeft een verhaal creëert dat voortdurende nieuwe mensen aantrekt die dat ook willen.

Het hele boek leest ontzettend makkelijk dankzij de vele voorbeelden en de thematische indeling. Het geeft je veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan met het creëren van een fancultuur.

Fanocracy boekreview met enkele marketinglessen

Van fans klanten maken en omgekeerd