Meer effect met een LinkedIn carrousel

Met een beeldcarrousel die je op je LinkedIn profiel of bedrijfspagina plaatst, val je meer op en krijg je meer respons. Het maken ervan is eigenlijk heel eenvoudig als je weet waar je op moet letten.

Geschatte leestijd: 5 minuten

 

Voordelen LinkedIn carrousel

Een LinkedIn carrousel heeft een aantal voordelen boven een ‘gewone’ afbeelding of video:

  1. Het is interactief:
    mensen kunnen er gemakkelijk doorheen klikken en ook weer snel een afbeelding teruggaan
  2. Met visueel sterke afbeeldingen trek je de aandacht
  3. Je vertelt een verhaal in afleveringen: dat maakt het leuk om door te klikken
  4. Het is anders dan anders, omdat niet veel mensen het gebruiken
  5. Op Instagram krijgen ze meer likes dan foto’s en zelfs video’s (en waarom zou dat op LinkedIn anders zijn)

 

Specificaties LinkedIn Carrousel

Een carrousel op LinkedIn kan verschillende afmetingen hebben: liggend, vierkant en staand. Waar je voor kiest is helemaal aan jou en het slimst is om je bij je keuze vooral te laten leiden door wat je te vertellen hebt. Hoe komt dat het best tot zijn recht, ook in visueel opzicht? Dat bepaalt hoe je je afbeeldingen indeelt en daarmee kom je waarschijnlijk al snel tot een keus voor een bepaald formaat.

Een staande carrousel claimt in iemands tijdlijn de meeste ruimte en valt dus het best op. Je kunt dus kiezen voor een storyformaat (9: 16 verhouding of 1080 bij 1920 pixels) of voor een iets kleiner staand formaat, dat je ook in de Instagram tijdlijn kunt gebruiken (1080 bij 1350 pixels). Ga je voor liggend, houd dan 1200 bij 627 pixels aan.

Gebruik je de carrousel als een LinkedIn advertentie, dan adviseert LinkedIn vierkante afbeeldingen. Let op: deze worden sterk verkleind naar 312 bij 312 pixels. Test daarom vooraf of je beeld in dat kleine formaat overeind blijft en leesbaar is.

.
Vorige slide
Volgende slide

 

Zo maak je een carrousel voor LinkedIn

Het maken kan in ieder ontwerpprogramma dat de afbeeldingen als een PDF kan downloaden. Want je uploadt je carrousel als een PDF, waarna LinkedIn de paginering en de voorwaarts wijzende pijltjes toevoegt.

Canva is hiervoor heel gemakkelijk en bevat veel sjablonen die je kunt gebruiken. Je kunt de afbeeldingen eerst helemaal naar je zin maken en ze vervolgens exporteren als een PDF in hoge resolutie.

Zorg dat de eerste afbeelding flink nieuwsgierig maakt en maak duidelijk dat men kan doorklikken. Niet iedereen op LinkedIn is bekend met een carrousel. Iedere vervolgafbeelding zou eigenlijk naar de volgende afbeelding moeten verwijzen en de nieuwsgierigheid vast moeten houden.

Plaats in de laatste afbeelding een duidelijke afsluiting en een call-to-action die bijvoorbeeld verwijst naar een mogelijkheid om meer informatie te krijgen. 5 tot 7 afbeeldingen werken goed. Meer afbeeldingen wordt al snel te veel en maakt het lastiger om de aandacht vast te houden.

In bovenstaand voorbeeld van een LinkedIn carrousel is een extra pijl IN de afbeelding gevoegd die duidelijk maakt dat er door te klikken/swipen meer informatie te krijgen is.

 

podcast over content voor LinkedIn waarmee je wel opvalt en reactie krijgt

Visuele content op LinkedIn

In deze podcastaflevering ontdek je in een kwartiertje zes vormen van visuele content op LinkedIn die echt de aandacht trekken.

 

Contenttips voor een LinkedIn carrousel

Een Carrousel is ideaal als je iets wilt vertellen of illustreren met verschillende afbeeldingen, bijvoorbeeld:

  • Meerdere voorbeelden van een situatie of toepassing
  • Stapsgewijze uitleg
  • Highlights/fragment van een presentatie die je ergens gaf
  • Voorstellen van een team
  • Opsomming van productvoordelen
  • Bestaande checklist of stappenplan die je toch al als PDF hebt

 

Het gebruik van de Linkedin Carrousels neemt steeds meer toe en je ziet ook meer mensen die er echt werk van maken en bijvoorbeeld speciale carrousels voor LinkedIn maken. Vaak delen ze daarin beknopte kennis, maar wel op een echt visuele manier. Dus met relatief weinig tekst, maar wel met afbeeldingen en andere visuele elementen.

LinkedIn meet of mensen 1 of meer keer klikken in je carrousel en telt dat als een interactie. Het algoritme beloont interactie weer met extra zichtbaarheid. Op die manier dragen LinkedIn carrousels dus goed bij aan de zichtbaarheid van je verhaal en van jou.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Meer over visuele Linkedin content

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp