Instagram Reels maken binnen je contentstrategie

Reels zijn veel meer dan een gimmick op Instagram. Reels kunnen een integraal deel van je contentstrategie gaan uitmaken en verrassend effectief blijken. Waarom dat is, hoe je Reels bedenkt en maakt en hoe ze in je totale contentstrategie kunnen passen, lees je hier.

Geschatte leestijd: 8 minuten

De voordelen van Reels

Het grootste voordeel van Reels is dat ze een groot organisch bereik hebben, groter dan andere soorten Instagramberichten. Daarnaast zijn ze onderhoudend en kun je met Reels je merk of jezelf op een andere, persoonlijker manier in beeld brengen. Kijk je naar de ideale contentmix, dan vallen Reels onder inspirerende en entertainende content. Maar: ze kunnen wel degelijk ook erg informatief of servicegericht zijn. Dat maakt ze tot een ideaal format om je ideale contentmix in één bericht te vangen!

ideale contentmix voor je merk Maak je eigen mix uit de 4 soorten content die er zijn. Gebruik ze alle 4 of slechts 2 of 3 en bepaal waar je accenten legt, afhankelijk van je merk en merkwaarden.

Instagram Reels maken

Een Reel maak je in principe op je telefoon met een video uit je filmrol als basis of een korte video die je ter plekke opneemt. Daar kun je tekst, stickers en filters aan toevoegen, dat werkt net als bij een story. Maak je Reel aantrekkelijk met de volgende 5 tips:

1. Houd je Reel kort en dynamisch

Je Reel mag 30 seconden duren maar als iets korter kan, doe het dan zeker in minder dan 30 seconden. De maximale duur gaat naar 1 minuut, maar kijk of je boodschap echt matcht met een langere Reel. Een hoog tempo mag best, want mensen hebben op social media een korte aandacht spanne. Daarnaast neemt de relatieve kijktijd van je Reel toe: als iemand 10 seconden kijkt van een 20 seconden of van een 30 seconden video, is dat 50% dan wel 33% van je video. Hoe hoger de relatieve kijktijd, hoe vaker het Instagram algoritme hem toont. Maar belangrijker: een vlotte, dynamische Reel is veel aantrekkelijker.

2. Wees origineel

Op een gegeven moment bestonden veel Reels uit video’s waarin iemand wees naar tekstjes die rond die persoon verschenen. Blijkbaar dachten mensen dat dat zo hoorde, maar dat is echt een misverstand. Kies liever je eigen formats voor leuke Reels zodat je erboven uitspringt.

3. Blijf trouw aan en in lijn met je merk

Werk voor Reels net als voor al je content en zorg dat je merk herkenbaar is. Met jouw fonts, kleuren en andere huisstijlelementen.

4. Gebruik je contentstrategie

Reels werken het best als ze integraal deel uitmaken van je contentstrategie. Kijk welke boodschappen zich lenen voor een Reel en beslis of je deze opneemt in je contentplanning. Hieronder lees je nog hergebruiktips voor Reels, zodat je het rendement ervan vergroot en het meer loont om ze op te nemen in je contentkalender.

5. Wees consistent met Reels

Ga niet ineens Reels inzetten om ze na een week weer te laten schieten (behalve als je merkt dat ze je tijd en energie niet waard zijn). Het is beter om regelmatig Reels te maken, bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week en daarvoor vaste publicatiemomenten in te lassen.

Reels op je tijdlijn of in een Story?

Als je een Reel plaatst op Instagram kun je deze delen op je tijdlijn of als een story. Maar wanneer doe je wat? Plaats een Reel in je grid of tijdlijn als een Reel helemaal past in je Instagram contentstrategie en er een duidelijke ‘what’s in it for me’ inzit voor je volgers, dan je deze dan op je tijdlijn laat zien. Denk aan:

  • Korte kennistips
  • Een Do of juist een DON’T
  • 2 of 3 stappen om iets te bereiken

Je kunt een Reel in een Instagram Story delen als deze een meer persoonlijke inkijk bevat of iets tijdelijks, bijvoorbeeld een:

  • Blik achter de schermen of onderdeel van een bedrijfsproces
  • Ontboezeming van jou of een collega
  • Grappig voorval of leuke klantreactie
  • Salesactie
  • Inhaker op iets in de actualiteit.

Let op: wil je een Reel als Story én op je tijdlijn delen? Deel hem dan eerst als Story en daarna pas op je tijdlijn. Andersom gaat namelijk (nog) niet.

Insta Reels maken met Canva

Maar wat als je het niet prettig vindt om een Reel op je telefoon te maken? Of als je iets meer of andere effecten of huisstijlelementen wilt dan Instagram je geeft? Gebruik dan Canva! Dat is ook handig als je een vast, terugkerend sjabloon voor je Reels wilt gebruiken met exact jouw huisstijlkleuren, fonts en andere elementen.

In Canva vind je allerlei sjablonen die gemaakt zijn voor TikTok, maar die kun je heel goed gebruiken voor een Reel. Kies een sjabloon, pas hem aan in jouw huisstijl, voeg beeld, video en tekst toe en download je Reel naar je filmrol. Daarna kun je hem plaatsen op Instagram.

Is de video te lang voor Reels of vind je hem zelf net te lang of te traag gaan? Versnel de video dan met een video editor. Let goed op dat het eerste frame al representatief is, zodat je de preview afbeelding op je grid kunt plaatsen. Anders krijg je dit:

Foute cover voor Instagram Reel Instagram pakte toch het openingsshot van een Reel niet goed, met een saai (lelijk) vierkant in het grid als gevolg. Gelukkig kun je dat achteraf wel weghalen, maar helaas niet aanpassen.

Dat kun je voorkomen door als je de Reel plaatst, je het begin van de clip een beetje bijsnijdt (met het schaartje). Het alternatief is een ander beeld uit je clip te delen als cover. Detoneert je Reel toch heel erg met de rest van je Instagram grid? Dan kun je de Reel uit je grid verwijderen. Hij blijft dan wel onder je Reels staan.

Reels hergebruiken voor meer rendement

Zijn Reels alleen voor Instagram? Echt niet!
Reels horen bij Instagram, maar dat betekent niet dat je een Reel alleen daar kunt gebruiken. De basisvideo kun je ook op je andere social media kanalen gebruiken, al moet je die mogelijk wat bewerken. Ik vind het zelf namelijk zonde en een gemiste kans als content maar op een plek wordt ingezet. Je kunt content bijna altijd op meer manieren inzetten en dat geldt dus ook voor Reels. Bijvoorbeeld op Pinterest, TikTok en als YouTube Short.

Instagram Reels inzetten op Pinterest

Pinterest biedt je de mogelijkheid om videopins te plaatsen die hetzelfde staande formaat kunnen hebben als een Reel. Dus als je een Pinterest account hebt kun je de video die je voor je Reel gebruikte hier opnieuw inzetten. Bijkomend voordeel van Pinterest is dat het nog een van de weinige social media platforms is die echt verkeer naar je site sturen.

Reels hergebruiken op Facebook

Uiteraard kun je de video die je voor Reels maakte, opnieuw delen op Facebook. Facebook test op dit moment (voorjaar 2021) de optie om Reels te delen naar de Facebook tijdlijn en naar Facebook Watch. Maar in afwachting daarvan kun je het heft uiteraard in eigen hand nemen en je Reelvideo op Facebook delen op een pagina of een profiel, in de ‘gewone’ tijdlijn of als basis voor een story als de Reelvideo kort genoeg is. Download hem dan eerst naar je filmrol en upload hem vervolgens naar Facebook. Dat werkt veel beter dan een link naar je Reel plaatsen.

Reels hergebruiken op LinkedIn

Een Reels video die je expertise laat zien of die een blik achter de schermen biedt kun je zeker op LinkedIn delen. Die past goed bij de professionele sfeer op LinkedIn en sluit waarschijnlijk aan bij je contentstrategie voor LinkedIn. Mogelijk wil je hem op LinkedIn alleen niet staand delen, omdat hij dan sterk afwijkt van andere berichten. Maak hem in dat geval vierkant want dan oogt je Reel in de LinkedIn tijdlijn heel goed. In dat geval moet je er bij het opnemen van je video voor zorgen dat de kern van je video zichtbaar is in een 1080 bij 1080 vierkant dat in het midden staat.

Een Reel DON’T

niet doen in je Reel: lege (gekleurde) kaders boven en onder je Reel gebruiken. Heb je een kader of omlijsting nodig zorg dan dat deze niet leeg blijft maar voeg daar bij het uploaden extra tekst of elementen aan toe.

Heb je een liggende of vierkante video die je als Reel wilt inzetten? Dat kan, maar kijk uit voor lege (gekleurde) ruimtes boven en onder je video. Laat die niet leeg, maar voeg er tekstjes, stickers en andere elementen aan toe om ook die kaders dynamisch te maken.

Korte Instagram Reels tips & weetjes

  • Lengte: max 60 seconden (maar meestal is korter beter)
  • Delen: naar je grid of naar je stories
  • Beschikbaar in: meer dan 50 landen
  • Waar in de app: in de Reels tab op accounts en zichtbaar in de Explore pagina
  • Muziek: met een Creator account heb je meer muziekopties dan met een Business account
  • TikTok hergebruiken? Liever niet want dat kost bereik. Of verwijder eerst het watermerk.
  • Dansje doen in een Reel? Dat is echt niet verplicht!

Meer over Instagram en video

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp