Facebook statistieken & Instagram statistieken. In 15 minuten per week!

Statistieken… We weten allemaal dat we ze hebben, maar ze grondig bekijken, dat komt er niet altijd van. Toch kun je in pakweg 15 minuten per week waardevolle informatie uit je Facebook statistieken halen. En daar heb je geen wiskundeknobbel voor nodig!

Dit leveren de Facebook statistieken je op

In Facebook Business Suite vind je de statistieken van je Facebookpagina tegenwoordig overzichtelijk terug. Met als extra pluspunt dat hier ook Instagram statistieken terugvindt. Dus met een snelle blik heb je direct dubbele informatie. Maar allereerst Facebook, wat kun je hier terugzien:

  • Het bereik van je pagina en of dat stijgt dan wel daalt
  • Hoe je laatste berichten het deden
  • De leeftijdsverdeling van je fans en volgers
  • Het aandeel mannen en vrouwen
  • Waar ze wonen (of waar Facebook denkt dat ze wonen)

Vanaf de overzichtspagina kun je een verdiepingsslag maken en meer zien over het bereik, de interactie en je volgers. Dat doe je via de navigatie links waar je kunt klikken op:

  • Resultaten
  • Inhoud
  • Doelgroep

Resultaten: bereik van je Facebookpagina

Je bereik is veel belangrijker dan het aantal fans en volgers van je pagina. Het aantal fans zegt namelijk niets, want je pagina kan veel volgers hebben maar dat betekent absoluut niet dat deze allemaal je berichten zien. Kijk daarom naar het bereik van je berichten. Of dat daalt dan wel stijgt en welke berichten ervoor zorgen dat je bereik toeneemt.

Bereik van je Facebookpagina en Instagram account

Inhoud: welke berichten presteren goed?

Bij de data over de inhoud zie je niet alleen hoeveel mensen je bericht gezien hebben, maar vooral wat ze ermee gedaan hebben. Hebben ze gereageerd met een emoji of met inhoudelijk commentaar? Hebben ze het bericht gedeeld of op een link geklikt?

Hoeveel mensen bereik je met berichten op Facebook en Instagram en hoe reageren zij?

Doelgroep: wie zijn je fans eigenlijk?

Facebook laat je direct zien of je pagina mannen dan wel vrouwen aantrekt, in welke leeftijd ze zitten en waar ze vandaan komen. Misschien denk je dat je wel weet wie je fans zijn en soms zie je tot je stomme verbazing dat een pagina vrijwel alleen vrouwen aantrekt, terwijl je aanbod en content op mannen gericht is.

gegevens over je doelgroep op Facebook en op Instagram

Facebook statistieken exporteren

Behalve de visuele overzichten biedt Facebook je ook de mogelijkheid om data te exporteren. Dat kan handig zijn als je data wilt bewaren of wilt rapporteren. Die exportfunctie is er ook voor je Instagram statistieken.

Instagram statistieken in de app

In de Facebook Business Suite zie je beperkte statistieken van je Instagram account en die gaan over de ‘gewone’ berichten. Wil je statistieken over je stories, Reels en Instagram video’s dan kun je deze beter in de app bekijken. Ook daar kun je de statistieken van de afgelopen 2 jaar terugvinden, per berichttype kijken en ook zien wat mensen gedaan hebben. Hebben ze bijvoorbeeld ergens op getikt of hebben ze story voortijdig verlaten.

>Wat doen concurrenten op Facebook?

Niet via Facebook Business Suite, maar wel via je Facebookpagina zelf, kun je nog wat extra Facebook statistieken bekijken. Je kunt daar namelijk andere Facebookpagina’s in het oog houden om te zien welke berichten zij delen en hoe succesvol die berichten zijn. Dan moet je die pagina’s wel zelf toevoegen.

Naast pagina’s van concurrerende bedrijven kun je hier ook pagina’s volgen die zijdelings relevant zijn en veel succes hebben. Deze kunnen als inspiratiebron dienen om leuke berichten op te sporen en zelf ook beter te presteren met je pagina.

Als je echt wilt spitten…

Het is fijn dat je Facebook je zo in korte tijd een aardig beeld geeft van het reilen en zeilen van je pagina en/of je Instagram account. Maar heb je een grotere pagina, met dagelijks berichten en duizenden volgers dan wil je misschien een slag dieper gaan. In dat geval kun je een externe tool gebruiken zoals Fanpage Karma. Die is niet gratis, maar geeft wel heel waardevolle feedback en inzicht in je Facebook statistieken. Bijvoorbeeld op welk exacte tijdstip je de meeste interactie realiseert met je fans/volgers.

Meer lezen/meten?

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp